Грета. Мнозина са чували това име, което обиколи света, за да информира и откровено да плаши целия свят (като работещ в дигиталния свят човек казвам, че страхът е най-силния продаващ фактор).
Защо да говорим обаче само за Грета?
Тя единствена ли е? За жалост не. Важното е, че целта бе постигната – Зелените са 4-ти в Европа. Рязко. Едва ли е, защото всички рязко са започнали да ползват по-малко ток например…
Използването на деца за прокарване на политически идеи не е нещо ново, но едно е сигурно – това е крайно евтино и откровено отвратително.
Нека припомним и няколко други случая като например децата в Британския парламент или глобалната инициатива за детска стачка. На практика децата бяха изпратени към местните парламенти, за да говорят за неща, които не разбират. Видяхте го в САЩ, в Германия, във Франция и къде ли не.
Мога да попитам Грета дали знае, например, че откакто планетата съществува е имало масови измирания на видове като пряко следствие от промяна в климата, но… заради многото кислород в атмосферата.
Или пък, че една от причините за Великото преселение на народите от IV-VII век е именно промяна в климатичните условия, застудяването на Азиатския континент и намаляването на пасищата, които са били основен източник на храна за конете и добитъка на номадските народи.
А знае ли Грета кой е основния донор на кислород в атмосферата? Съмнявам се. Отговорът е водораслите – съжалявам, не е Амазония.
Знаете ли, че и НАСА има отдел, наречен „Climate Kids“?
Едва ли това е изненада за по-информираните, които знаят какви огромни бюджети хвърля НАСА за PR, в опит да аргументира напоследък доста слабите си откъм масови ползи мисии.
Знаете ли, че при търсене на „Climate Change for Kids“, Google ви връща милиони резултати? Това не е естествен вектор – това е кампания. Целенасочена. И повярвайте, тя не е, за да спасите Земята, иначе щяха да ви казват да не си купувате iPhone (помислете колко често го зареждате), защото хаби много ток, нали?
Но вие не виждате тези послания. Просто ги няма. Вие сте консуматори, които имат цел, за да аргументират консуматорщината си.
Знаете ли коя е най-активната група от 50 години насам по отношение спасяването на планетата? Познахте – тази, която най-много я руши, а именно жените на възраст от 16 до 40 години, които са най-голямата консуматорска група на планетата (това не е сексизъм, а абсолютно проверяем статистически факт). Ирония, не мислите ли? Тя не е единствена.
National Geographic също имат подобна програма.
Тези програми не са обединени около действия, а директно около управляване на нагласите у мозъците на малолетни бъдещи фанатици. Фокусът е върху крещенето т.е. да викаме повече от другите, вместо да дадем теза с аргументи, доказателства и факти.
Вие видяхте ли решение или постоянно ви натискат и задължават да правите нещо, просто защото никой не знае какво да прави, тъй като ако имаше еднозначен отговор това би приключило темата?
Липсата на консистентност отваря вратата на меркантилни политически лешояди, които умело използват всички средства, за да постигнат целите си – включително децата.
Признавам никога не съм завършвал спор с човек, който се има за еко активист, защото имам достатъчно аргументи, за да усети абсолютното си безсилие – резонно следва викане, породено от слабост.
Причината да не съм приключвал подобен спор се корени в простия факт, че спор се води с интелигентни хора, а не с невежи „граждани“.
Представете си какво знаят 14 или 16-годишни деца за света, та да имат идеи, които са развили сами. Просто не са ги развили те и трябва да си глупак, за да вярваш в обратното и да си мислиш, че някое дете има достатъчно богат опит, информация и знания, за да направи толкова крайни оценки на толкова високо ниво. Просто овцете не летят. Съжалявам.
Огорчен съм, защото това е тъжно и показва ширещото се невежество сред населението по света. Машините ни стават все по-умни, информацията – все по-близко, а ние – ние ставаме все по-глупави.
Наскоро четох много интересна статия за информационното бомбардиране – мозъците на малцина могат да се справят с обработката на този огромен поток информация. Потокът влачи.
Не можеш да излезеш от него, защото той не ти дава да спреш, да се замислиш, да провериш фактите и дори теориите за решаване на даден проблем.
Истината не е това, което се крещи най-силно, а онова, което можеш да защитиш с аргументи и доказателства към тях.
Грета отдавна не е дете. Грета е продукт. Продукт със срок на годност – 2 години, докато направи 18. След това ще дойде следващият, и следващият, и следващият продукт...
Защото това може да произведе поточната линия, която ни води към зеления апокалипсис на невежеството…