В края на миналата година шофьорът на Lyft Ламонт Лайнър си е мислел, че взима обикновена поръчка в Чикаго. Вместо това пътниците му извадили пистолет и откраднали колата и телефона му.

Оттогава той не се е връщал да шофира за приложението, въпреки че компаниите за споделено пътуване се опитват да изкушат шофьорите с повече пари.

„Парите са толкова добри в момента.", казва 63-годишният мъж. Но просто не си струва някой да ти опре пистолет в главата“.

Неволите на Uber, Lyft и сие

Компаниите за споделено пътуване Uber и Lyft, които и без това се затрудняват с недостига на шофьори, причинен от опасенията за Covid-19, се сблъскват с нарастване на броя на престъпленията с насилие и въвеждат нови мерки и политики за безопасност, за да се опитат да защитят по-добре шофьорите, които все още са в техните системи.

Шофьорите не се завръщат толкова бързо, колкото потребителите, въпреки големите бонуси от компаниите и изтичането на временните обезщетения за безработица, които бяха отпуснати на служителите от „гиг“ икономиката (която разчита на дигитални платформи, свързващи независими подизпълнители с клиенти за предоставянето на краткосрочни услуги или споделяне на активи).

Според данни на Федералното бюро за разследвания (ФБР) общите престъпления с убийства в САЩ са се увеличили с над 20% през 2020 г. в сравнение с 2019 г. Правоприлагащите органи твърдят, че престъпността е продължила да се покачва и през тази година.

Макар че компаниите отказват да споделят данни за нападенията над техните шофьори, наличните данни в някои градове показват, че шофьорите попадат във вълна от кражби на коли, убийства и други престъпления с насилие.

Ситуацията по места

В Минеаполис до 11 ноември са регистрирани 494 кражби на автомобили, което е с 279% повече от тези, регистрирани през цялата 2019 г., казва говорител на полицията в града. На шофьорите на споделени пътувания се падат 11% от тези случаи.

В Чикаго говорител на полицията заяви, че кражбите на автомобили до 10 ноември са се увеличили с 36% в сравнение със същия период на миналата година. В Оукланд, Калифорния, официалните данни сочат, че кражбите на автомобили до 7 ноември са се увеличили с 85% в сравнение със същия период на миналата година и със 144% спрямо съпоставимия период на 2019 г.

Тази година шофьори на коли за споделено пътуване и шофьори, доставящи храна, бяха застреляни във Вашингтон, Сейнт Луис, Мичълвил, щата Мисури, и други градове.

Компаниите предприемат мерки за справяне с нарастването на престъпността, но някои шофьори смятат, че те трябва да направят повече.

„Това е абсолютна криза", която пречи на шофьорите да се върнат на работа, казва Лени Санчес, директор на Гилдията на независимите шофьори в Илинойс, група, обединяваща независими шофьори.