В историята на интернет никога досега не бе имало такъв срив. Приложенията и уебсайтовете на Facebook не работеха правилно в продължение на цели шест часа в понеделник.

Инцидентът повдига много въпроси пред компанията и нейните близо три милиарда ежедневни потребители. Ето кои са най-важните въпроси и отговори.

Само DNS сървърите ли са главните виновници

От 18:45 ч. българско време различните приложения на Facebook не бяха достъпни. Концернът обвинява за проблема неправилно мрежово конфигуриране. Зад всичко това стоят неправилно кодирани софтуерни програми, блокирали връзката с центровете за данни на Facebook.

ИТ експерти по целия свят можеха да наблюдават изчезването на т.нар. „Border Gateway Protocol“ (BGP) на Facebook. BGP е нещо като маяк в морето на интернет, който казва на други мрежи къде да намерят сървърите на компанията.

Така контактът с външния свят беше прекъснат, „Domain Name System“ (DNS) на Facebook вече не можеше да бъде намерен. Това създаде каскада от други проблеми.

DNS сървърите вече не бяха контролируеми, което доведе до ефекта на самоусилване: потребителите са били толкова изненадани от техническата грешка, че според софтуерната компания Cloudflare те са се опитвали „понякога много агресивно“ да получат достъп до Facebook - отново и отново.

Много са изтрили приложенията си, за да ги инсталират отново. Ефектът: запитванията са се увеличили 30 пъти, което от своя страна предизвика проблеми за сървърите на други интернет доставчици.

Не е известно кой е програмирал грешката във Facebook. Грешните конфигурации в интернет обикновено не са необичайни.

Платформата за сигурност Trend Micro открива средно 230 милиона неправилни конфигурации на ден. Те не само натоварват безпроблемното функциониране на ИТ системите, но са и голям риск за сигурността. Според института за проучване на пазара ESG 27% от всички атаки върху киберсигурността могат да бъдат отдадени на неправилни конфигурации.

Кое приложение пое първата вълна на проблема

Първите съобщения за грешки бяха за социалната мрежа Facebook, след което засегнати бяха и приложението за снимки Instagram и услугата за съобщения WhatsApp. Според американската IT компания Downdetector сривът е най-големият в историята на интернет. Общо 14 милиона потребители по света са се оплакали от проблеми.

Това, което е по-малко известно: Workplace, предложението на Facebook за вътрешни корпоративни комуникации, което се конкурира с например Slack, също беше засегнато. То стана известно преди няколко дни от разкритията на разобличителката Франсис Хаугън, която малко преди да напусне Facebook e изнезла различни чувствителни файлове от Workplace и ги публикува.

Сривът и на вътрешната комуникационна система на Facebook направи решението на проблема много по-трудно. Според съобщения в американските медии служителите са използвали Zoom, електронна поща или други комуникационни платформи. В 0:45 ч. българско време достъпът до Facebook беше възстановен; за WhatsApp бе нужно малко повече време.

Цената на акциите на Facebook спадна рязко във вторник – групата загуби общо около 40 милиарда долара пазарна капитализация. Това, обаче се дължи главно на слабата пазарна среда, като технологичните акции рязко поевтиняха като цяло.