Няколко седмици преди неговият наследник Джо Байдън да встъпи официално в длъжност, американският президент Доналд Тръмп очевидно е решил допълнително да подклажда спора между САЩ и Китай.
Администрацията на Тръмп обмисля да добави производителя на чипове SMIC и производителя на петрол и газ CNOOC към черния списък на предполагаемите китайски военни компании, поясняват трима запознати по въпроса източници пред агенция агенцията Ройтерс.
Списъкът включва още China Construction Technology и China International Engineering Consulting. SMIC заявява, че ще продължава да бъде „конструктивна и отворена към правителството на САЩ" и че нейните продукти и услуги са само за гражданска и търговска употреба.
„Компанията няма връзка с китайската армия и не произвежда за военни крайни потребители“ – заявяват от компаниите. Министерството на отбраната на САЩ, китайското посолство във Вашингтон и CNOOC не са отговорили незабавно на исканията на Ройтерс за коментар.
Преходният екип на Байдън пък отказва коментар.
През миналата седмица Тръмп вече беше включил 89 китайски компании от авиокосмическата индустрия в списъка. С това на компаниите от Азия им е забранено да купуват редица американски стоки и технологии, а на американските компании е забранено да инвестират в корпорации, идващи от изток.
SMIC, която разчита основно на оборудване от американски доставчици, вече беше в полезрението на Вашингтон.
През септември Министерството на търговията на САЩ информира някои фирми, че трябва да получат специален лиценз, преди да доставят стоки и услуги на SMIC, след като стигна до заключението, че има „неприемлив риск“ оборудването, доставено към компанията, да може да се използва за военни цели срещу Америка.
Ограниченията срещу SMIC внасят допълнително напрежение между двете най-мощни страни в света. САЩ и Китай се сблъскват заради търговията, интелектуалната собственост, пандемията и националната сигурност, включително новия закон за националната сигурност, който Пекин наложи на Хонконг.
Технологичната област става все по-спорна, тъй като Китай си поставя за цел да води света в определени сектори, отдавна доминирани от САЩ. Администрацията на Тръмп постави Huawei в черния списък, като попречи на гигантския доставчик на телекомуникации да купува компоненти от американски доставчици и притиска съюзниците си да последват примера.
До 50% от оборудването на SMIC идва от САЩ, според оценки на Jefferies, а компанията има пазарна стойност над 29 милиарда долара.
Сред клиентите на SMIC са американските производители на чипове Qualcomm Inc. и Broadcom Inc., според данни на Bloomberg. Акциите на китайската компания спаднаха с 23% за един ден по-рано този месец след доклад, че САЩ обмислят добавянето на фирмата в черния списък.
Новият ход, съчетан със сходни политики, се разглежда като стремеж да се закрепи трудното наследство на политиката към Китай на напускащия Белия дом президент Доналд Тръмп и да насочи демократа Байдън към твърди позиции спрямо Пекин на фона на антикитайските настроения в Конгреса, проявяващи се както от демократите, така и от републиканците.
Списъкът, също така, е част от по-общите усилия на Вашингтон да се прицели в усилията на Пекин за привличане на корпорации за използване на нововъзникващите граждански технологии за военни цели.
Да се върнем по нашите региони
Румънската платформа за мебели, декорации и текстил Vivre ще пусне само до няколко месеца т. нар. marketplace и в България. Това бе разкрито пред медиите в екслузивно интервю със съоснотвателят и главен изпълнителен директор Моника Кадоган.
„Това е много напреднал проект. И най-вероятно, когато го пуснем през следващите месеци, България ще бъде много по-локализиран пазар, защото местните продавачи ще бъдат там с местната идентичност и производители. Така че ще видим по-голяма част от локализацията в общата идентичност на Vivre.“, каза тя.
„България е малко по-малко нетърпелива да приемемe предплащане с карта или банков превод, но като цяло в региона се случват важни неща в тази посока. Така например виждаме, че повече от половината от поръчките, които сме получили, са платени по банков път или с карта, което е приблизително 70% повече от 2019 г.,
Мисля, че това е свързано с препоръката, която всички отправят, да не се пипат пари, защото парите могат да бъдат преносители на вируса. Ако разглеждаме разнообразието в деветте държави, виждаме че топ държавата, в която клиентите предпочитат да плащат предварително и не използват пари в брой, е Хърватия.
Това е много важен процент - най-високият във всички области. Румъния е на второ място, а България е в долната част на класацията, но виждаме и същото в Полша.“, каза още мениджърът.
Ще плащате ли за подкаст в Spotify
Джо Роугън успя да впечатли мнозина в Spotify. Въпросът, който остава на дневен ред, е дали той ще успее да привлече много нови слушатели в платформата и най-вече такива, които са склонни да плащат. По темата пише Wall Street Journal.
Особено популярният подкаст водещ, който прехвърли предаването си в стрийминг платформата на 1 септември, благодарение на сделка за над 100 млн. долара, която беше сключена по-рано тази година, сега се надява да печели сърца на платения пазар.
Spotify залага много на подкастите напоследък. Освен това има споразумения и с Ким Кардашиян, както и с бранда DC Comics.
Същевременно направи и няколко важни придобивания, за да подкрепи своя бизнес с подкасти. Тук попада сделката за 235 млн. долара за Megaphone по-рано този месец. Придобитата компания предлага продуциране и рекламни услуги на хора от подкаст индустрията.