Аз не съм била родена по времето, когато витрините в магазина са били празни, портокали е имало само по Коледа, а изборът от автомобили е бил между 2 съветски марки. Въпреки това много съм слушала от по-възрастни роднини, които се опитват да пресъздадат със своите разкази онези времена, в които изборът е бил ограничен.
Когато правим сравнение между тогава и сега няма как да не определим възможността да избираме между повече стоки в магазина, коли или дори начини по-които да прекараме свободното си време като свобода.
Дали това наистина е така или изборът, който ни се предоставя ни обременява? Няма как да не се замислим над това, когато за пореден път сме изправени пред много опции, от които можем да изберем.
Как правим избор – съмнение или удовлетворение пораждат многото възможност
Колебанието, чуденето, прочуването на всеки един избор, искането на мнения от приятели и близки, взимането на решение. Това звучи като изморителен процес, а най-интересното е, че много скоро след направения избор започват колебанията, дали това е било правилното решение.
Това е възможно да се случи дори и след като избираме нещо прекалено обикновено като стока от супермаркета, дреха или къде да почиваме лятото. Наличието на безкрайни опции засилва ефекта на съмнението дали ще направим правилния избор.
Представете си да изпитвате това съмнение след всяка направена покупка. Мисълта, че е можело да получите по-добър продукт не е породена само от цената, но от безкрайния избор от налични опции. Това е изморително състояние, което никога няма да ви доведе до удовлетворение от малките избори, които се налага да правите всеки ден, а какво остава за големите решения.
Всичко това е описано в една книга
За да сте сигурни, че не говоря наизуст трябва да спомена, че за написването на тази статия се позовавам на книгата на Бари Шварц – Парадокс на избора. В нея авторът разглежда теорията, че обширният избор, който имаме, не ни прави по-щастливи клиенти, а напротив – по-малко удовлетворени. Този феномен е наречен от автора „парализа на избора“.
Истината е, че с избора си за покупка на даден продукт всеки клиент търси най-лесното решение на проблем, който има. Опростеното решение на даден проблем е най-рационалният избор според по-голямата част от клиентите.
Много от тях са склонни да направят своя избор след проучване на само няколко алтернативи дори и при наличието на много повече възможности за избор.
Това е доказателство, че свободата на избора, която имаме днес много често носи допълнително безпокойство относно самия избор вместо да го улеснява. Въпреки това отговорът на въпроса дали по-големият избор е свобода или бреме може да варира от вида на стоката, която избираме и личните предпочитания на клиента.