Не е безизвестно, че туризмът в България страда от появата на коронавируса. Не е тайна, че българските курорти се нуждаят сериозно от реклама и добър маркетинг, за да може все пак да не губят финансови възможности.

Бе организирана работна среща по казуса

По-добра и интензивна реклама - това поискаха от вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова представители на зимните курорти. В работната среща в Боровец участие взеха ръководствата на туристическите комплекси в Банско, Пампорово и Боровец и от София, както и представители на местната власт.

Бизнесът настоява още фокусът да бъде поставен и върху факта, че се спазват всички мерки на безопасност. Ски спортовете са едни от най-сигурните и здравословните занимания, единственото струпване на хора е възможно само на лифтове, но и там се взимат мерки за спазване на дистанцията, увериха участниците в дискусията.

Подобна среща с представителите на всички основни зимни курорти се организира за пръв път от години и бизнесът благодари на министър Николова за желанието ѝ да работи близко с тях в търсене на решения за сезона. Вицепремиерът припомни всички мерки, които правителството инициира, за да подпомогне сектора, който е най-засегнат от разпространението на COVID-19 и все още не може да възвърне дейността си отпреди кризата.

„Много добра е инициативата да се събере браншът преди началото на зимния сезон, за да се обсъди актуалната ситуация в сектора“, коментира кметът на Самоков Владимир Георгиев.

Той допълни, че според него трябва да се разработи рекламна кампания, насочена и към българските туристи.

От думите на кмета стана ясно още, че е необходимо да се помисли за стимулиране на конферентния и конгресния туризъм. Представителите на бизнеса посочиха, че важно да се работи в партньорство за подготовката на предстоящия зимен сезон.

Те подчертаха, че за отрасъла е от голямо значение да се запази мярката 80:20 до края на сезона и подкрепиха факта, че вицепремиерът е предложил тя да действа до май 2021 година. В помощ на работата им би била възможността детските ваканции на всички балкански държави да се синхронизират.

От сектора откроиха необходимостта от подобряване на пътната инфраструктура и връзката с летищата, както и идеята да се обмисли начин за стимулиране на пътуванията с автобус на принципа на субсидиите за чартърните полети. Друг въпрос, който беше поставен, е влизането в сила на Наредба Н-18, като вицепремиер Николова поясни, че според информацията на Министерство на финансите към момента нейното прилагане се отлага.

Министърът съобщи данните от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) за Боровец, които показват, че от началото на годината до 15 август в курорта са пренощували над 86 хил. туристи. За периода 1 януари – 15 август най-много са били българските посетители - над 36 хил., британските гости са били над 22 хил., от Република Северна Македония - повече 7 хил., румънските - над 3 хил., а израелските - над 2800.

„Важно е отсега да започне и подготовката на сезон 2021, защото прогнозите са, че следващите две години отрасълът ще продължи да се възстановява плавно, но все още няма да е достигнал нивата отпреди кризата“, заяви министър Николова.

Тя коментира, че се надява на конструктивен диалог и ползотворно партньорство, за да може да очертаем конкретни стъпки и инициативи, с които да допринесем за по-добри резултати в туризма.

Ситуацията с Николова

Преди няколко дни, стана ясно, че напук на печалните резултати на българската туристическа индустрия за тази година ресорният министър Мариана Николова ще се старае да излъчва отпимизъм и всеки ден да работи за това да произвежда добри новини.

„Смятам, че бързата реклама в социалните мрежи може да ни донесе бърз поток от туристи“, обяви Николова.

По темата тя уточни още, че има осигурен бюджет за реклама във „Фейсбук“ и останалите подобни канали - около 500 000 лева, а сумата била достатъчна.

Проблемите, обаче, изобщо не са в липсата на информация за прелестите на България, а в здравните ограничения, обслужването, цените, качеството на храната по курортите ни и пр. Според експерти от бранша – в тези аспекти държавата никаква я няма в контрола.

На този фон ръководителката на ресор "туризъм" в правителството призна, че и през зимата се разчита на българския турист да спасява ски сезона. А как държавата ще спасява туристическия бизнес, който остава в безпрецедентна криза?

"Браншът се нуждае от около 160 млн. лева за покриване на загуби, причинени от пандемията, а до момента осигурената сума за компенсиране е едва 10 млн. лева. Този бюджет ще подпомогне около 1000 фирми", твърди Николова.

Прословутото удължаване на мярката 80/20 - за запазване на работни места, все още не е придвижено. Предстои обсъждането му в тристранния съвет, поясни министърката.

Тя намекна, че има резерви към рекламните кампании по време на предшественичката ѝ Николина Ангелкова. Веднага даде заявка, че ще върви по същия път - обясни, че трябва да се рекламират малко познати кътчета на България, за да може хората да се запленят от тях.

Ангелкова даде немалко пари за същото – споделят хората от бранша.

Марияна Николова обяви, че България има най-ниска заболеваемост от коронавирус на Балканите и това, че сме безопасна дестинация, трябва усилено да се разпространява в социалните мрежи. Тя обеща още, че ще сформира консултативен експертен съвет, който да й помага да взима правилните решения за предстоящия зимен сезон. Прогнозите са за около 40% отлив от ски курортите.

„Политиката по отношение на пандемията се промени изцяло. Туризмът няма да бъде същият и традиционният туризъм, с който бяхме свикнали, вече е архаично понятие“, обобщи дамата - вицепремиер.