Очевидно, за Apple Германия е страната, в която ще се създаде техния първи автомобил. Смята се, че производителят на iPhone е преговарял през последните години за сътрудничество с големите германски производители BMW, Daimler и Volkswagen.

Високопоставен мениджър на автомобили, обаче казва:

„Почти всички отказаха!. Германските автомобилни компании не искат да деградират до доставчик на хардуер за Apple.“

Корейският конкурент Kia изглежда, че не споделя подобни притеснения притеснения. Още на 17 февруари Apple и южнокорейският автомобилен производител ще подпишат договор за сътрудничество, пише анализаторът Мин Чи-Куо.

Тайванецът е доказан експерт по Apple и работи за TF International Securities, компания за финансови услуги, базирана в Хонконг. Куо има тесни контакти във веригата за доставки на групата и затова често знае с месеци предварително по кои продукти работи концернът.

Анализаторът, също така, дава подробности за планираното споразумение: Според него, Kia трябва да изгради около 100 000 автомобила с марката Apple на своята електронна платформа в завода си в Уест Пойнт в американския щат Джорджия най-рано от 2024 година.

Периодът съвпада с по-ранните съобщения за навлизането на Apple на пазара. Акциите на Kia поскъпнаха с почти десет процента след изказването на Куо, допълнително подхранвани от статия в корейския вестник Dong-a Ilbo.

Според статията, Apple планира да инвестира около 3,6 млрд. долара в Kia.

Слухове и за разговори на Apple със сестринската на Kia марка Hyundai има от известно време. Южнокорейската група държи 33-процентов дял в Kia и според Куо ще проектира и произвежда компонентите заедно с дъщерното дружество Mobis.

Самата Apple, обаче не коментира възможното навлизане на пазара на автомобили.

Ами Apple и Порше – какво ще кажете за такава колаборация

За бързото навлизане на пазара производителят на iPhone очевидно разчита и на опита на германския автомобилен свят. Наскоро бе обявено, че мениджърът на Porsche Манфред Харер преминава в Apple.

Преди това инженерът беше главен разработчик на Porsche Cayenne. Неговият познат Михаел Швекутч може да е изиграл роля за промяната.

Германецът е в Apple от две години, преди това бе водещ инженер в Tesla.

Вероятната ICar се разработва в Apple под името „Project Titan“. Дъг Фийлд е шеф на проекта от 2018 г.

Някога той отговаряше за хардуера на Apple, докато не пое разработката на Tesla Model 3 - и след това се върна в Apple преди повече от две години. Там работи и Стив Макманус, който някога е отговарял за технологията в Aston Martin, а след това - за интериора и дизайна в Tesla.

Според инвестиционната банка Morgan Stanley Apple има „ключовите продукти“ за успешен старт на автомобилния пазар, включително достъп до достатъчен капитал и „топ таланти“. Той също така е разработил пет основни технологии в собствените си лаборатории, които са важни за цифровите и автономно управлявани автомобили: чипове, батерии, камери, сензори и монитори.

Пари също има достатъчно. Apple има близо 200 млрд. долара в брой.

Когато през 2016 г. групата искаше да назначи за шеф известен германски автомобилен мениджър, той му е обещал много.

„Парите не трябва да играят никаква роля.“

Но мениджърът е бил твърде несигурен относно проекта и е отказал назначението.

Apple не чакат само на един вариант

В дългосрочен план южнокорейците няма да остават единственият партньор на Apple, казва анализаторът Куо: General Motors и френската компания PSA, която току-що обедини усилията си с Fiat Chrysler, за да сформира Stellantis, също могат да строят Apple Cars след няколко години.

От японската медия с бизнес насоченост Nikkei са цитирали мениджър на доставчик за това, че Apple говори с поне шест японски компании.

Доставчикът Foxconn, който произвежда iPhone на Apple, изглежда няма да играе роля в производството на автомобили – въпреки че тайванската компания е разработила собствена платформа за конструиране на електрически автомобили и планира да я пусне върху десет процента от всички автомобили до 2027 г.

Колата може да се превърне в „следващия звезден продукт“ на Apple, пише Куо. Apple разбира по-добре от традиционните автомобилни компании от безпроблемното свързване на „хардуер, софтуер и цифрови услуги“.

Apple, очаква Куо, ще се съсредоточи върху „хардуера и софтуера за автономно шофиране, чипове, технология на батериите, дизайн на корпуса и интериора, иновативно потребителско изживяване и интеграция със съществуващата екосистема на Apple“.

Звучи като: огъване на ламарината за партньорите, софтуерните услуги с висок марж за Apple. Как може да е иначе, както показва поглед към отчетите.

Apple има 38 процента марж на печалбата, докато автомобилните производители постигат по-малко от десет процента.

„Възвръщаемостта веднага ви дава да се разбере, че Apple не може да се интересува от самото конструиране на автомобили.“, казва пред Handelsblatt професор Щефан Братцел.

Apple се стреми към базиран на данните бизнес модел: да постигне големи маржове с оферти и услуги като функции за автономно шофиране или локализирана реклама. Но препятствието е голямо:

„iCar трябва да бъде наистина добър и да предлага добавена стойност, например да бъде оборудван с много автономни функции.“, казва още по темата Братцел.