SpaceX на Илон Мъск официално спечели договора на НАСА за разработване на система за кацане на астронавти на Луната, побеждавайки други двама основни участници в търга.

Другите участници бяха колегата му милиардер Джеф Безос с неговата компания Blue Origin и подразделение на Leidos Holdings Inc. Разликата е, че SpaceX работи сама, докато Безос, най-богатият човек на планетата, си партнира с Lockheed Martin, Northrop Grumman и Draper.

НАСА възложи тежката задача да се подпише договора за разработване на система за двама астронавти в размер на 2,9 милиарда долара в края на миналата седмица след 10 месеца разработка.

Договорът на SpaceX обхваща общо две кацания на луната: тестов полет до повърхността без екипаж, последван от пътуване с астронавти.

Планът на SpaceX зависи от усъвършенстването на нейното превозно средство Starship и ракетата Super Heavy, които също са в процес на разработка, като напълно интегрирана лунна система за кацане.

Корабът Starship се доближава до петия си тестов полет, след като предишните четири претърпяха злополуки, включително пожари и експлозия.

„Ние възложихме договора за SpaceX, като взехме предвид средствата, с които разполагаме, и това, което смятаме, че са реалистични бюджети за следващите години.“, казва Стив Юрчик, изпълняващ длъжността администратор на НАСА

Служителите на НАСА заявиха още и това, че остават ангажирани да използват и ракетата Boeing Co. SLS и капсулата за екипажа Orion от Lockheed Martin Corp. - и двете се ползват с подкрепата на Конгреса въпреки големите закъснения и превишаването на разходите - за полет на астронавти до лунната орбита като част от програмата Artemis.

НАСА, също така, ще продължи разработката на модул, който обикаля около Луната и служи като междинна станция за астронавти при полети до и от лунната повърхност.

Проектът Starship на Мъск разполага с просторна кабина и два люка, през които астронавти могат да излизат на лунната повърхност. Архитектурата на този кораб предвижда той да еволюира до цялостна система за многократна употреба за полети и спускане на Луната, Марс и други планети или спътници.

В официалното съобщение на НАСА се посочва, че HLS Starship, разработван за пътуване до земния спътник, "разчита на тестваните двигатели Raptor на компанията, както и на опита от полетите с ракетите Falcon и корабите Dragon".

За четвъртък тази седмица се предвижда и поредното отвеждане на астронавти на борда на Международната космическа станция с помощта на Dragon Crew.

Преди полета с хора до земния спътник SpaceX ще трябва да докаже, че всичко е наред с безпилотен полет и кацане на Луната. Досега са извършвани тестове с прототипи на Starship, за който е предвидено да бъде монтиран на носителя Super Heavy, способен да изстреля над 100 тона в космоса.

Едно от възможните решения е Starship да изчака в орбита, където друг кораб цистерна да го зареди с гориво за продължителен полет. НАСА има план за продължителен престой и редовни полети до лунна база, но за този договор ще има изцяло отделен конкурс.

Какво представляват ракетите на SpaceX

Ракетата StarsX и Super Heavy на SpaceX няма да пренасят астронавти на НАСА от Земята и обратно като част от текущите планове на агенцията. Компанията бе формулирала амбициозни търговски планове за превозното средство, включително пътувания около Луната и за редовни трансфери на бъдещите пионери до Марс.

SpaceX заяви в Twitter петък, че е „смиренa“ в сътрудничеството с НАСА, за да ѝ помогне да започне нова ера на човешкото изследване на космоса. Мъск каза в отделен туит, че компанията е "удостоена" да бъде част от програмата Artemis.

Договорът задълбочава все по-важните отношения на SpaceX и НАСА, която вече използва ракетите Falcon 9 и капсулите Dragon на компанията за превоз на астронавти до Международната космическа станция.

Лунният десант е ключов аспект на програмата Artemis на НАСА за връщане на астронавтите на Луната за първи път след последната мисия с Аполо през 1972 г.

Така нареченият „Национален екип“, консорциум, воден от Blue Origin, включва още Lockheed, Northrop Grumman Corp. и Draper, инженерна и авионична компания.

Базираната в Алабама Dynetics Inc., която Leidos придоби през миналата година, беше пък другата компания, спечелила предварителен договор за разработване на сериозен спускателен апарат.

Брет Грифин, говорител на Националния екип, пояснява, че групата "се стреми да научи повече за избора". Представител на Leidos не е отговорил на исканията за коментар.

Каква е крайната цел на НАСА

Тези компании и други биха могли да кандидатстват и за бъдещи договори. НАСА иска да разполага с множество доставчици за бъдещи кацания на Луната „редовно и периодично след първоначалната демонстрационна мисия с екипаж“.

Американската космическа агенция предвиди 967 милиона долара за работа от трите екипа в продължение на 10 месеца, започвайки през май 2020 г. Администрацията на президента Доналд Тръмп възложи на НАСА да върне астронавтите на Южния полюс на Луната през 2024 г.

Като се имат предвид настоящите нива на финансиране на НАСА, 2024 г. се счита за трудно постижима цел за кацане на астронавти и президентът Джо Байдън може да преразгледа този график.