От една година Apple официално е неутрална по отношение на въглерода, поне в собствените си офиси и центрове за данни.
Но повече от три четвърти от емисиите на въглероден диоксид, причинени от Apple, възникват при производството на устройства - и това до голяма степен се дължи на доставчици и производители по договори като тайванската компания Foxconn.
Цялата верига на доставки трябва да стане неутрална по отношение на климата до 2030 г. Сега компанията от американския щат Калифорния представи планове за постигане на тази цел.
Докато 75% от емисиите трябва да бъдат спестени директно, Apple възнамерява да изтегли останалата част от отделените емисии CO2 извън атмосферата. Това трябва да се случи предимно чрез естествени решения като залесяване.
„Природата предлага едни от най-добрите процеси за отстраняване на въглерода от атмосферата. Горите, влажните зони и пасищата премахват въглерода от атмосферата и го свързват трайно в почвите, корените и клоните си.“, заяви Лиза Джаксън, вицепрезидент на Apple по околната среда, политиката и социалните инициативи.
В такива технологии трябва да инвестира екологичен фонд на концерна в размер от 200 милиона долара, за да се ускори развитието на природните решения. Всяка година Apple възнамерява да премахне поне един милион тона въглероден диоксид от атмосферата по устойчив начин.
Технологичният гигант работи от години върху своя въглероден отпечатък. Покойният основател Стив Джобс си постави за цел един ден групата да оперира изцяло с възобновяеми енергийни източници.
Чрез икономии, подобрени материали и използване на възобновяеми енергийни източници американската група е намалила емисиите си на CO2 с 35% през последните шест години.
През 2015 г. те достигнаха рекорд от 38,4 милиона тона CO2 според доклада за устойчивост. Според собственото си изявление Apple е генерирала около 23 милиона тона въглероден диоксид през 2020 г. А от април 2020 г. самата компания е климатично неутрална.
Така че сега следват и веригите за доставка, които представляват по-голямата част от емисиите. Тук се отбелязва голям напредък, съобщиха от компанията.
Общо 110 компании по веригата на доставки вече са се ангажирали с целта за постигане на климатична неутралност до 2030 г.
Според природозащитната организация Greenpeace 80% от корпорациите дори не знаят откъде идват суровините за техните продукти. Експертите критикуват преди всичко факта, че батериите на милионите продадени iPhone не могат да бъдат заменени и могат да бъдат ремонтирани само с надценени разходи.
Бързо нарастващата индустрия за смартфоните - само през миналата година бяха продадени почти 400 милиона мобилни телефона, бе разкритикувана от природозащитниците, че примамва потребителите да купуват нови устройства само след няколко години. Apple е продала най-много устройства на световния пазар миналата година след Samsung.
Ако всичко върви по план, те трябва да бъдат произведени изцяло без добив на нови суровини. Целта е затворена верига на доставки, при която продуктите ще се произвеждат само с възобновяеми ресурси или рециклирани материали.
В електронните устройства се използват минерали и редки метали, някои от които се извличат при опасни експлоатационни условия. Apple и други големи производители се ангажираха да използват само отговорно произведени суровини.
Критиците, обаче казват, че пътят на материалите понякога е труден за проследяване. В крайна сметка опаковката за смартфони вече е направена от 100% рециклирани дървесни влакна.
Apple, обаче все още не определи кога първият iPhone, направен изцяло от рециклирани суровини, ще се появи на пазара.
За тази цел Apple използва първия си електронен помощник, наречен „Дейзи“ от 2018 г. насам. Деветметровият робот, който се използва в Остин и Ротердам, отделя iPhone-ите за рециклиране.
Втори робот - "Дейв" - демонтира малки части на смартфони, като Taptic Engine, които създават хаптичното усещане на сензорния екран. От него могат да се извлекат стомана, волфрам и редки метали.
Каква ще е съдбата на един български стартъп
Българският стартъп Worddio, който стои зад едноименното мобилно приложение за изучаване на чужди езици, привлече нови инвеститори от България и чужбина и създаде свое дружество в Съединените щати, става ясно от съобщение до медиите.
По думите на основателя на Worddio Иван Манев в началото команията е изпитала трудности в намирането на инвеститори в Източна Европа, включително у нас. Това е и причината Worddio да се насочи към САЩ.
В крайна сметка се е стигнало до регистрирането на американсо дружество, което придобива изцяло българската фирма и вече е в ролята на компания майка. Целта на този ход е стартъпът да се възползва от местните възможности за набиране на рисков капитал.
Част от новото финансиране е привлечено през американската компания, която на свой ред инвестира в българското звено. Същевременно Worddio е подкрепена и от двама бизнес ангели от България, с които основателят Иван Манев води преговори отдавна. Те ще подкрепят новата американска компания.
Worddio е започнала и кампания за набирането на нови 450 хил. долара рисков капитал.
В условията на пандемията, докато прекарват повече време у дома, потребителите се насочват към все повече дигитални решения за развлечение и образование. През последното тримесечие на миналата година Worddio е удвоило броя на потребителите си, а през първото тримесечие на 2021 г. ги е удвоило още веднъж.