Това е „конзолната война“, за която феновете трябваше да чакат много дълго време. Ето каква е и най-новата информация относно случая.
Във вторник от Microsoft пуснаха следващото поколение на своята конзола Xbox по целия свят. Девет дни по-късно Sony представя новата си Playstation в Европа.
След хаотична последна година на разработка Microsoft пуска чифт нови игрови конзоли, Xbox Series S и X. Продуктите пристигат в срок, но не съвсем така, както бе по план.
Microsoft забави най-очакваната игра Halo Infinite след бурна реакция от бета тестерите. Това оставя новата Xbox без нито една голяма ексклузивна игра тази година.
Конкурентната конзола, PlayStation 5 на Sony Corp., дебютира в четвъртък в световен мащаб с по-силен състав на игрите и инерцията от своя предшественик. Това ще затрудни Microsoft в наваксването, но според анализаторите на сферата новият Xbox е достатъчно убедителен, за да отблъсне лидерството на Sony от последното поколение конзоли, пуснато през 2013 г.
Очаква се PlayStation 5 да продаде 4,6 млн. бройки тази година , в сравнение с 3,2 млн. за Xbox Series S и X, според компанията за проучване на пазара Omdia. Microsoft заяви, че очаква да продаде всеки Xbox, който произведе тази година, предава Bloomberg.
В Япония, където е седалището на Sony, огнището на пандемията беше далеч по-малко тежко и блокадите бяха минимални. Вирусът не е единственият виновен за несъответствията между двата продукта, но със сигурност според експертите е имал влияние.
А последиците за игрите на Microsoft ще продължат през следващата година и може би по-дълго, каза Фил Спенсър, ръководител на подразделението за Xbox. Но Спенсър е оптимист, че Microsoft може да използва инерцията от предишната си конзола, Xbox One.
„Чувствам се много по-добре за нашата готовност за това стартиране, отколкото при Xbox One“, каза той във видео интервю за Bloomberg от домашния си офис.
„И направихме това в средата на пандемията”.
Малко история
Microsoft пусна оригиналния Xbox през 2001 г., заедно с хитовата си игра Halo. Това започнаха модерните конзолни войни между Microsoft и Sony.
С всяка нова конзола двете компании се надцакваха в САЩ. PlayStation 2 изпревари Xbox. Xbox 360 изпревари PlayStation 3. PlayStation 4 надмина Xbox One.
За Xbox и Playstation това е първата актуализация от 2013 г. - всяко ново издание носи със себе си „конзолна война“ - за данните за продажбите, приходите и любовта на феновете. Но за Microsoft устройството е само един градивен елемент в стратегията, която трябва да пренесе компютърните игри в холовете до целия свят.
И Microsoft не трябва да се бори предимно срещу Sony, а срещу Google и Amazon.
Визията се нарича „Cloud Gaming“ и има за цел да революционизира индустрията за игри на стойност 160 млрд. долара. Microsoft добавя услугата xCloud, която беше въведена през септември, безплатно за всеки Xbox.
Абонамент, подобен на Netflix, за повече от 100 игри, които могат да се играят на всяко устройство. Очаква се новата конзола да помогне на услугата да пробие.
„В миналото игрите бяха обвързани със специфичен хардуер. Днес игри като „Minecraft“ на Microsoft съществуват „като музика или видеоклипове на всяко устройство, на което имаме нужда от тях“.“ – казва мениджърът на Microsoft Фил Спенсър.
Дори игри с детайлни графики като т. нар. Ego-Shooter на Microsoft „Halo“ трябва да могат да играят на пейката в парка на таблет или смартфон.
„Най-великите игри в света ще бъдат онези, които геймърите могат да играят на всеки екран.“, казва Спенсър.
Преди 53-годишният мениджър беше шеф само на Xbox, от 2017 г. титлата му е "Изпълнителен вицепрезидент по игрите", което си е голяма разлика - той работи и с облачното подразделение на Microsoft Azure, за да направи така, че с помощта на центровете за данни по целия свят игрите да се пренасят гладко на всяко устройство.
Така че не е случайно, че корпорациите, които се насочват към игровата индустрия чрез облачни игри, са и най-големите доставчици на облачни изчисления: Google стартира абонаментната си услуга Stadia през 2019 г., а Amazon последва примера с Luna през септември.
Интересни твърдения за игрите
Йенс Вебер, партньор в консултантската компания PwC, предвижда нарастващ пазар:
„Всеки има смартфон, но не всеки притежава конзола или геймърски компютър“, казва Вебер. Разширяването на 5G клетъчните мрежи ще направи игрите в облака още по-привлекателни - в края на краищата, бързият интернет е необходим в допълнение към центровете за данни.
Компютърните игри са най-продаваната развлекателна индустрия в света, по-голяма от филмите и музиката, взети заедно. Индустрията ще нарасне до продажби за 200 млрд. долара и повече от три млрд. активни играчи в цял свят до 2023 г., изчислява компанията за анализ на игри и E-Sport Newzoo.
Досега това беше малка индустрия без доминиращи големи корпорации. Тя бе разделена на традиционни разработчици на игри и издатели като Activision Blizzard („World of Warcraft“, „Overwatch“), разработчици на смартфон игри като Supercell („Clash of Clans“), разработчици на отворени светове като Epic Games („Fortnite“) или Roblox, производители на конзоли като Microsoft или Sony и много други.
С игрите в облака, обаче най-големите корпорации в света искат да изградят платформите, на които потребителите да могат да играят всички игри и които следователно никой разработчик не може да игнорира.
Дотогава трябва да се извърви дълъг път: анализаторът на Newzoo Гилерме Фернандес очаква трицифрен ръст до 2023 г. Но дори и тогава игрите в облака трябва да представляват само 5 млрд. долара продажби - едва 2,5 процента от цялата индустрия и абсолютно нищожни за Amazon, Google или Microsoft.