Имаш дар слово, обичаш да разказваш истории и можеш да използваш силата на думите, за да убеждаваш? Ако това ти звучи като доста добро описание на уменията и страстта ти, то професията копирайтър може да се окаже твоето призвание.
Копирайтърството е вълнуваща и динамична професия, която използва уменията за писане за създаването на убедителни послания, които успяват да достигнат до публиката. В днешната публикация ще обобщим накратко какво е копирайтинг, става ли се копирайтър без опит и какво е необходимо, за да започнеш.
Какво е копирайтинг
Копирайтингът е изкуството да се пише завладяващо съдържание, което насърчава конкретно действие или реакция от страна на читателя. Използва се в различни маркетинг форми за реклама и популяризиране на продукти, услуги, марки или идеи. Крайната му цел е да ангажира, информира, убеждава и в крайна сметка да превръща читателите в потребители, клиенти, абонати или привърженици на дадена идея.
Създаденият текст се нарича „копи“. Може да се пишат рекламни копита, включващи писане на заглавия, слогани и текстове за печатни и цифрови реклами или пък съдържание за уебсайт (т. нар. on page копирайт) – продуктови описания, целеви и информационни страници. Копирайтърът може да създава и текстове за имейл маркетинг, да публикува увлекателни кратки текстове за платформи на социални медии, придружени с визуални елементи, да прави видео скриптове и пр.
Общо взето работа за копирайтъри винаги ще има, тъй като рекламата винаги ще си остане успешен механизъм за привличане на клиенти.
Как се става копирайтър от нулата
Добър копирайтър може да станеш и без да посещаваш курсове, но трябва да действаш доста целенасочено. Иначе по-лесният път би бил да започнеш с някакво обучение, дори и да е за няколко месеца, което да постави основите на твоята практика.
- Стъпка №1: Развий уменията си за писане
Усъвършенствай ги като започнеш да четеш повече книги, статии и блогове като паралелно с това практикуваш редовно писане, експериментирайки с различни стилове. Важно е да имаш богат речник, креативност и висока езикова култура. Обнови знанията си по езика, с който смяташ да работиш, правописът и пунктуацията трябва да са ти за отличен. Уменията за проучване по дадена тема също.
- Стъпка №2: Направи собствено проучване
Помогни си сам. Започни с изучаване основните на маркетинга, които имат връзка с копирайтинга. Има доста материали в интернет, които могат да ти помогнат за целта. Съветваме те да прочетеш това-онова и за т. нар. SEO копирайтинг. При него се пише не просто за публиката, но и за търсачката, така че копи-то да се хареса на гугъл, например и да излиза най-отгоре при търсене на таргетираната ключова дума.
- Стъпка №3: Изследвай добрите копирайтинг примери
Отвори сайт на успешна фирма, занимаваща се с копирайтинг и обърни внимание на начина на изразяване, заглавията и всичко, което прави текстовете им ефективни и завладяващи. Гледай структурата и форматирането на различните копи-та. Разгледай текстовете в партньорските им фирми.
- Стъпка №4: Създай портфолио
За да създадеш портфолио, трябва да проявиш креативност и сам да си дадеш някакви копирайтинг задачи. Може да напишеш няколко продуктови описания за различни продукти, блог публикации на любими теми, постове за социални медии и пр. Важното е да имаш нагледни примери за това, че наистина можеш да пишеш завладяващо.
Това портфолио качи в платформа за търсене на кадри.
- Стъпка №5: Кандидатствай за стаж или позиция, неизискваща опит
Добрата новина е, че в сегмента се търсят и нови неопитни кадри, които показват добър потенциал и имат перспектива за развитие. Разгледай обявите в интернет за копирайтър без опит, които могат да бъдат отправната ти точка за растеж. Това ще те докосне до опитни специалисти и ще добави така желаната позиция в CV-то ти.
Може да се наложи да поработиш малко без заплата, но важното е да придобиеш опит и да можеш да покажеш на следващите си клиенти или работодатели (в зависимост дали ще се обвържеш в трудово правоотношение), че наистина ставаш.