Мотивационното писмо е вторият ви най-голям коз при кандидатстване за работа, след автобиографията. Особено когато в описанието на обявата работодателят е включил като изискване изпращането на готово мотивационно писмо, е добре да вложите адекватна доза усилие за написването му. Ако наистина сте мотивирани да ви вземат на работа, разбира се.

Не се изкушавайте да използвате готово мотивационно писмо – работодателите са свикнали да виждат бланкетни мотивации и с една такава няма да направите впечатление. От друга страна с влагането на мисъл и старание, със сигурност ще успеете да се отличите.

Относно въпроса как се пише мотивационно писмо, първият ми съвет е – приемете подготвянето му като още една възможност да изпъкнете сред всички останали кандидати. А това има ключово значение за получаване на позицията.

Съвети за писане на оригинално мотивационно писмо

Една от лошите практики е изпращането на абстрактно мотивационно писмо, което може лесно да се отнесе към всяка свободна позиция. Другата страна със сигурност ще забележи това и то ще ѝ говори повече, отколкото предполагате.

За да подготвите оригинално мотивационно писмо е добре да започнете със силно начало. Опитайте се да грабнете вниманието на четящия още с първите редове. Добър пример е да акцентирате върху ентусиазма, който имате за конкретната длъжност и какво ви свързва с нея.

Запознайте се добре с дейността на компанията и изискванията за заемане на позицията и персонализирайте писмото си, включвайки ключови компетентности и съответстващи ваши постижения.

Насочете вниманието към това с какво се отличавате от останалите кандидати и какви са уникалните ви умения, опит и качества. Не повтаряйте CV-то си, а наблегнете върху най-относимите за позицията квалификации.

Изберете стила на писане, според позицията, преценявайки доколко професионален и обран трябва да е изказът ви.

Покажете, че наистина сте мотивирани да работите точно на тази позиция и точно в тази компания.

Примерно съдържание на мотивационното писмо

Сигурни сме, че много от вас търсят отговор на въпроса как се пише мотивационно писмо и искат да получат определена структура за подготовката му. Първо трябва да отбележим, че мотивационното писмо може да е кратко или дълго.

Препоръчвам ви да започнете с интродукция, представяне на себе си и отбелязване на конкретната позиция, за която кандидатствате. Вмъкнете го по естествен и органичен начин и избягвайте сухото съобщаване.

След това може да продължите с обяснение защо имате интерес към работата и компанията. Изтъкнете конкретни аспекти от длъжността и дейността на фирмата, които наистина са ви привлекли и ви създават най-добро впечатление.

В третата част на писмото е редно да опишете релевантния си опит, който е значим за длъжността, както и уменията и квалификациите, които ви правят наистина добър кандидат за работата.

Тук е моментът да насочите прожекторите към ярко постижение от предишна работа, което показва на практика уменията и способностите ви.

Освен за работа може да ви се наложи да подготвите мотивационно писмо и за кандидатстване в университет. В такива случаи отново ви съветваме да следвате същата структура и да обясните защо проявявате интерес към избраната от вас специалност.

В заключението е добре да обобщите интереса си към работата и да изразите ентусиазма си от възможността да работите в съответната фирма.

Не се впускайте в подробности и излишни обяснения, както и в прекалено навлизане в личния си живот. Най-добре е мотивационното писмо да се вмества в не повече от една страница (с шрифт в добре четим размер) и да разчита на умерен професионален тон.

Как се пише мотивационно писмо за работа ако нямам опит

Кандидатствате за първа работа в това поле и се съмнявате, че можете да напишете добро мотивационно писмо? Да, задачата ви на пръв поглед е по-трудна, но има няколко печеливши стратегии, които ще ви помогнат да използвате мотивацията като свое оръжие.

Акцентирайте върху това, че сте готови да се учите и развивате и опишете своя потенциал. Споменете за големи постижения в университета или преминати курсове и обяснете защо те имат значение за работата, за която кандидатствате. Дори може да маркирате проекти, в които важни за изпълняването на длъжността умения са се проявили.

Покажете истинско желание да поемете нови предизвикателства и да опитомявате нови умения. След като работата, за която кандидатствате позволява липса на опит, работодателят е готов да вложи ресурс в служители, които имат потенциал. Покажете, че вие наистина го притежавате.

Съветваме ви да намерите пример за мотивационно писмо в интернет, по който да се водите.

Чести грешки при писане на мотивационно писмо

Една от най-големите грешки е да не се постараете да приспособите писмото си към конкретната свободна позиция, за която кандидатствате. Един такъв текст не би ви помогнал с нищо, затова вложете усилие да конкретизирате уменията и мотивацията си спрямо точно тази длъжност, за която кандидатствате.

Друга честа грешка е преразказването на автобиографията в мотивацията. Това напълно обезсмисля писмото и не добавя никаква стойност към кандидатурата ви. Съдържанието на мотивационното писмо е различно от това на автобиографията. В него трябва да добавите допълнителни подробности и да акцентирате върху нещата, които се отнасят най-пряко към отворената позиция.

Грешно е да се използва и прекалено общо и абстрактно описване. По-добре е да дадете конкретен пример, с който да подчертаете уменията и постиженията си, вместо да оставите твърдения, неподплатени с аргументи.

Избягвайте да се фокусирате твърде много върху себе си. Опитвайте се да не изтъквате себе си самоцелно, а да покажете, че има с какво да сте полезен на компанията и можете наистина да допринесете за отличното ѝ представяне.

Грешка е да бъдете прекалено формални, когато позицията не го изисква или прекалено небрежни, когато тя не го допуска. При кандидатстване за държавна служба, например, е по-добре да предпочетете строго формален стил, а в модерна креативна агенция – изказ, който да покаже, че ще се впишете добре в културата на организацията.

И накрая - прочетете бавно писмото и проверете за грешки. Преценете дали писмото е достатъчно кратко и изчерпателно. Помолете приятел също да го прочете. Подреденият изказ, отличните правопис и пунктуация са блясъкът на писмото и липсата му със сигурност ще отнеме от доброто впечатление.