Бившият главен изпълнителен директор на Google Ерик Шмит най-накрая финализира своя план да стане гражданин на островната държава Кипър. По този начин той става един от най-известните американци, които са се възползвали от противоречивата програма за „продажба на паспорти”, пише в свой анализ ReCode.

Шмит е един от най-богатите хора в Америка, а семейството му са получили одобрение да станат граждани на средиземноморската страна. Това става ясно от непубликувано преди това известие в кипърско издание.

Въпреки че не е ясно защо точно Шмит иска това чуждестранно гражданство, новият паспорт му дава възможност да пътува до Европейския съюз, заедно с потенциално благоприятен данъчен режим.

Този ход онагледява начина, по който милиардерите по света могат да увеличат максимално своите свободи и финанси, разчитайки на разрешителните закони на страните, в които не живеят.

Решението на Шмит по някакъв начин отразява решението и на друг известен технологичен милиардер - Питър Тийл, който през 2011 г. спорно успя да си осигури спокойно гражданство в Нова Зеландия.

Интересът от страна на американците към неамериканско гражданство нараства по време на пандемията на коронавируса, която рязко ограничи възможностите на американците да пътуват в чужбина. Експерти твърдят, че част от този ръст най-вероятно се дължи и на опасения относно политическата нестабилност в САЩ.

Но все още е доста необичайно американци да кандидатстват за кипърската програма. Това показват публикувани данни за гражданството.

Програмата е далеч по-популярна сред олигарсите от бившия Съветски съюз и Близкия изток и е затънала в толкова много скандали, че кипърското правителство обяви миналия месец, че трябва да бъде закрита.

Представител на Шмит отказва да коментира темата официално.

Амазон – обвинен в злоупотреба

Американският онлайн търговец на дребно Amazon ще си има сериозни проблеми с антитръстовите власти на ЕС. Комисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер обвинява групата, че е наказвала независими доставчици, които използват онлайн пазара на Amazon.

Компанията е заплашена от глоба, която теоретично може да достигне и до десет процента от годишните приходи. Amazon се противопоставя на обвиненията, а в предборсовата сесия книжата се обезцениха.

Глобалните продажби на Amazon през миналата година са били за 280,5 мрлд. долара. Според Bloomberg възможната глоба вероятно ще бъде далеч по-малка от 10% от годишните приходи, които ЕС може да събере - и ще се основава на продажбите на европейските пазари. Amazon генерира 22,2 млрд. долара в Германия и 17,5 млрд. долара в Обединеното кралство през 2019 г., единствените европейски данни, които предоставя.

Amazon има около 3 млн. активни търговци, които продават продукти на нейния сайт, а около една трета от тях са в Европа, показва доклад за 2019 г. на фирмата за анализ на електронната търговия Marketplace Pulse.

„Ние не оспорваме успеха на Amazon или неговия размер.", каза Маргрете Вестагер пред репортери на пресконференция в Брюксел, която се проведе вчера.

Тя сподели и опасенията на ЕС.

Според нея, те се фокусират върху „много специфично бизнес поведение“, свързано с двойната роля на Amazon като търговец на дребно и платформа за по-малки търговци.

Вестагер по-специално обвинява Amazon, че е злоупотребила в своя полза с двойната си роля на доставчик и като платформа за други търговци в своя полза.

„Amazon не бива да използва данни за дейността на независими продавачи в своя полза, когато компанията се конкурира с тези продавачи“, казва тя.

Групата е водещата платформа в процъфтяващата онлайн търговия, поради което справедливият достъп е важен за клиентите.

Служителите на ЕК виждат напълно ясни индикации за нарушението след продължилото две години разследване - по-специално за това, че Amazon е използвал достъпа си до важна информация за доставчици от трета страна, за да подобри собствените си предложения. По този начин групата например може да види кои продукти се продават добре на нейния пазар и какви права предоставят търговците на потребителите.

Антикартелният орган повдига и второ обвинение, според което подозира Amazon, че компанията е предпочела в представянията на сайта си собствените си продуктови гами и офертите на независими търговци на дребно, които плащат на Amazon, за да се справи с логистиката.

Сега Amazon вече може да коментира обвиненията и да се опита да предотврати наказание. Датчанката Вестагер пък си изгради репутацията на пазител на строгия контрол върху могъщите технологични гиганти, предимно от САЩ. Досега контролираният от нея орган наложи три глоби на Google.

В бъдеще, обаче ЕК не иска да наказва нарушенията постфактум. В момента Вестагер и комисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон работят по предложения за по-строга регулация на дигиталните гиганти.

Те трябва да бъдат публикувани в началото на декември и след това да бъдат обсъдени и одобрени от държавите членки на ЕС и Европейския парламент.

Spotify с нови ходове и стратегии на пазара

Spotify прави поредно разумно придобиване в областта на подкастите. Платформата обяви, че купува компанията за рекламни технологии Megaphone в рамките на сделка за 235 млн. долара. Двете страни отказват да разкрият дали споразумението е в брой, в акции или и двете, пише CNBC.

Цената на акциите на Spotify спадна с близо 1% след началото на днешната борсова сесия.

Megaphone предлага технология за издатели на подкасти и рекламодатели. Тя дава възможности за водене, дистрибуция и инструменти за интегриране на реклами в подкасти на компании като ESPN и Wall Street Journal.

От своя страна, рекламодателите могат да използват технологията на компанията, за да достигат до публики през подкаст съдържание.