Преди няколко дни Европейската комисия обяви кои са технологичните компании, към които обявява нови ограничения във връзка с начина, по-който извършват стопанска дейност. От тези технологични гиганти се изисква въвеждането на европейски правила за защита на потребителските данни.

Списъкът с компании включва Alphabet, Apple, Amazon, Microsoft, Meta и ByteDance, която е компанията майка на TikTok. ЕК налага срок от 6 месеца тези дружества да преминат към прилагането на правилата съгласно Закона за цифровите пазари (DMA).

Целта на този закон е да спре способността на технологичните гиганти да злоупотребяват с пазарната си мощ. DMA е законодателна програма, която също насърчава конкуренцията в индустрията на технологиите, в която доминират американски корпорации.

Този закон на ЕК задължава най-големите технологични фирми да променят начина си на работа според списък с регламенти и забрани, за да се създадат по-справедливи пазарни условия.

Какво включват регулациите и забраните

На „пазачите“ както ЕК нарича 6-те технологични дружества ще им бъде забранено да дават предимство на собствените си услуги за сметка на тези на конкурентите. На компаниите ще им бъде наложено да дават възможност на трети страни да взаимодействат с техните услуги. Бизнес потребителите също ще могат да се възползват от привилегията да популяризират своите продукти и услуги и да "сключват договори с клиентите си извън платформата на пазачите".

В списъкът на тези услуги, които ще се наложи да спазват новите регулации влизат 22 услуги на основните платформи определени от ЕК като „пазачи“. Това са:

  • YouTube;
  • Chrome на Google;
  • Safari на Apple;
  • Instagram;
  • WhatsApp;
  • App Store на Apple;
  • Facebook;
  • Google Maps;
  • Google Play;
  • Shopping на Alphabet;
  • Операционните системи управлявани от Apple, Microsoft и Google.

Тези услуги не са избрани на случаен принцип. Според ЕК статуса на „пазач на портал“ се прилага, когато дадена услуга има над 45 милиона активни потребители на месец и 10 000 годишни активни потребители.

ЕК поставя срок до 6 март 2024 изброените услуги да се съобразят с наложените регулации и правила.

Извън обсега на регулациите остават търсачката Bing, браузърът Edge и приложенията за кратки съобщения на Apple. При избора си на услуги ЕК извършва проверка и на  интернет браузъра на Samsung и пощенската услуга GMail, но според данните те не попадат в обсега на конкретното законодателство.

Предвидени са и солидни глоби при нарушаване на правилата за конкуренцията. Те са в размер на 10% на глобалните приходи на фирмата, а за повторни нарушения се предвиждат глобите да достигнат дори 20% от приходите на технологичната компания нарушител.