Висш регулатор на Европейския съюз за защита на личните данни постанови, че Meta Platforms Inc. не може да използва договорите си с потребителите на Facebook и Instagram, за да оправдае изпращането на реклами въз основа на тяхната онлайн активност, с което нанесе един от най-големите удари по индустрията за цифрова реклама.
Решението, обявено в сряда от ирландската Комисия за защита на личните данни, също така налага глоби в размер на 390 млн. евро или 414 млн. долара на Meta, като посочва, че компанията е нарушила законите на ЕС за защита на личните данни, като е заявила, че такива реклами са необходими за изпълнението на договорите с потребителите.
Meta, компанията майка на Instagram и Facebook, заяви, че не е съгласна с решението и планира да обжалва както него, така и глобите.
Съдебните спорове могат да отнемат години, но ако решенията бъдат потвърдени, това може да означава, че Meta ще трябва да позволи на потребителите да се откажат от реклами, които се основават на начина, по който отделните потребители взаимодействат със собствените ѝ приложения - нещо, което може да навреди на основната ѝ дейност, анализира The Wall Street Journal.
Решението идва директно от Ирландия
Двете решения на Ирландия – едното за Facebook, а другото за Instagram - дават на компанията три месеца да спре да разчита на договорите си с потребителите, за да оправдае използването на т.нар. поведенчески реклами, които са насочени въз основа на онлайн активността на потребителя.
Концернът обаче би могъл да поиска спиране на изпълнението на решенията в очакване на обжалването им.
Ирландският регулатор за защита на личните данни заяви, че е издал решенията си, след като миналия месец съветът, представляващ всички регулатори за защита на личните данни в блока, е наредил на ирландския регулатор да направи това, въпреки възраженията на ирландската агенция, съобщи по-рано The Wall Street Journal.
Ирландия ръководи прилагането на Общия регламент за защита на данните на ЕС (GDPR) за Meta, тъй като европейското седалище на компанията е в Дъблин.
Защо властите са настроени срещу Meta
Решенията на ирландските власти са значими, тъй като в крайна сметка могат да ограничат възможността на Meta да използва някои от данните, които събира в собствените си приложения.
Решенията не разпореждат изрично на концерна да иска съгласието на потребителите, за да използва данните за тяхната активност за таргетиране на рекламите си, но премахват договорното правно основание, което Meta понастоящем използва, за да прави това.
Това оставя на фирмата малко други възможности съгласно законодателството на ЕС за оправдаване на такива реклами, твърдят адвокати и активисти, занимаващи се с защита на личните данни.