Старши директор на Apple се е съгласил да бъде разпитан официално от Сената на Съединените щати по въпроси, свързани с конкуренцията и магазините за мобилни приложения. Новината стана ясна само няколко дни, след като представители на властите критикуваха компанията, че отказва да се яви.

В писмо до сенаторите, разгледано от медиите, един от директорите – Кайл Андийр, посочва, че ще може да се яви на изслушването на 21 април, което ще се проведе от част от Комисията по правосъдие към Сената.

Разработчиците на приложения отдавна се оплакват, че задължителното споделяне на част от приходите им и стриктните правила за включване, налагани от App Store на Apple, както и тези за Google Play Store, представляват антиконкурентно поведение.

В петък американските сенатори Ейми Клобучър (демократ) и Майк Лий (републиканец) изпратиха писмо до главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, в което посочват, че е „неприемливо“ компанията да отказва да изпрати човек на изслушването.

Двамата са лидери на подкомисията по политики, свързани с антимонополните въпроси, към Комисията по правосъдие в Сената. Google вече е дала официално публично съгласие си за участие в изслушването, твърди говорителка на Клобучър.

Проблемите на Apple с магазина ѝ за приложения започнаха, когато технологичният гигант влезе в спор с разработчика на играта Fortnite – Epic Games, във връзка със задължително удържаните от Apple 30% комисиона от приходите на приложенията в App Store.

Двете компании в момента водят съдебна битка в няколко държави, включително в Европейския съюз. Казусът повдигна въпроси относно колко голям трябва да е контролът на магазините за приложения и влияят ли техните политики негативно на конкуренцията.

Нарушение относно личните данни

Американската компания за потребителски стоки Procter & Gamble е помогнала за тестването на техника в Китай, целяща събирането на данни от iPhone за таргетиране на реклами – стъпка, която цели да даде на компаниите начин да заобиколят новите инструменти за поверителност на Apple, твърдят източници, запознати с въпроса, пише Wall Street Journal.

Ходът е част от по-мащабните усилия на гиганта за потребителски стоки да се подготви за една ера, в която новите правила и предпочитанията на хората ще ограничат обема на данните, достъпни за рекламодателите. P&G е сред най-големите рекламодатели в света и е най-голямата западна компания, ангажирана с това начинание, допълват източниците.

Тя е обединила сили с ред китайски търговски групи и технологични фирми, работещи с държавната Рекламна асоциация за разработването на нова техника, която да използва технология, наречена отпечатък на устройството, допълват източниците.

Рекламният метод, наречен CAID, се тества чрез приложения и събира данни за потребителите на iPhone. Чрез използването на алгоритъм той може да следи потребителите за целите на насочените реклами по начин, който Apple иска да предотврати.

Apple планира и софтуерен ъпдейт в следващите седмици, който ще изисква потребителите на приложения да изберат дали искат активността им да се следи от приложенията и уебсайтовете на други компании.

Технологичният гигант твърди, че новият софтуер е важна крачка към даването на по-голям контрол на потребителите над поверителността на личните им данни. Това, по което се работи в Китай, е начин за заобикаляне на тези правила, а Apple твърди, че ще забрани всяко приложение, което нарушава нейните политики.

„Условията и указанията на App Store се прилагат еднакво за всички разработчици по света, включително за Apple”, коментира говорител на компанията с отхапаната ябълка.

„Силно вярваме, че потребителите трябва да бъдат помолени за разрешение преди да бъдат следени. Приложенията, за които е установено, че пренебрегват избора на потребителите, ще бъдат отхвърлени“.

Facebook и редица фирми за рекламни технологии открито критикуват промените, опасявайки се, че потребителите няма да се съгласят да бъдат следени. Те твърдят, че потокът от потребителски данни е от решаващо значение за предоставянето на по-адекватна дигитална реклама, която да отговаря на вкусовете на хората.

P&G, чието участие в проекта не е оповестявано по-рано, посочва, че помага на търговската група съобразно целите на компанията да намери начини за „предоставяне на полезно съдържание, което потребителите искат, по начин, който дава приоритет на поверителността на данните, прозрачността и съгласието.“

„Това означава партньорство с платформи и медии – както директно, така и чрез нашите рекламни асоциации по света“, посочва тя.

Компанията отказва да разкрие повече подробности за програма, включително дали възнамерява да използва технологията.

Според източниците, обаче P&G ангажирана с тестването на CAID. В процеса участват още компанията майка на TikTok – ByteDance, както и гигантът Tencent Holdings.

Тези компании стоят зад едни от най-широко използваните приложения в Китай. Амерканският технологичен концерн Apple планира да използва тезата, че разработчиците и потребителите ще пострадат, ако Epic Games успее да промени начина, по който американският технологичен гигант управлява магазина си за приложения, пише Bloomberg.

Планът на Apple за това как ще избегне проблемите си

Днес Apple представи на калифорнийски федерален съдия пътна карта на това как планира да отблъсне Epic в рамките на съдебната им битка относно това колко App Store може да таксува разработчиците.

Тази информация е обявена преди официалния процес на 3 май, който ще се проведе пред съдия и без съдебни заседатели.