Главният изпълнителен директор на гиганта сред социалните мрежи Facebook Марк Зукърбърг от години твърди, че Apple и нейният лидер Тим Кук имат твърде голямо влияние върху бизнеса на социалната мрежа. През 2018 г. гневът му бе явно забелязан, пишат вещи по темата.
Facebook бе въвлечена в спор заради практиките ѝ за събиране на данни. Кук добави масло в огъня, давайки интервю за национална телевизия, в което заяви, че неговата компания никога не се е намирала в подобна ситуация.
Зукърбърг отвърна веднага, че коментарите на Кук са „изключително нелепи“ и „изобщо не съответстват на истината“.
Отвъд светлината на прожекторите, обаче Зукърбърг е още по-суров.
„Трябва да им причиним болка“ заради особено лошото отношение към компанията, твърдят източници, запознати със случая.
Това не беше първият, нито последен случай, в който коментарите и действията нa Кук оставят Зукърбърг гневен и решен да си го върне на Apple.
Всичко това ескалира в края на миналия месец в рамките на рядък публичен конфликт между двата технологични гиганта, които си размениха изключително остри реплики за неприкосновеността на личния живот, инструментите за проследяване на приложения, а в крайна сметка и за визиите им за бъдещето на интернет като цяло.
Apple се позиционира като защитник на дигиталната неприкосновеност на личния живот, като в същото време често отправяше критики към бизнес модела на Facebook, без официално да назовава компанията.
Всичко това стигаше до Facebook, която вижда Apple като компания, която има прекалено голямо влияние, застрашаващо не само съществуването на Facebook, но и като лицемерен играч, който прави бизнес в Китай, където поверителността на данните определено не е голяма.
Опитът от 2017 г. за справяне с напрежението чрез среща очи в очи между двамата изпълнителни директори доведе до очевидно противопоставяне.
Ескалацията на напрежението миналия месец беше причинена от нов инструмент за поверителност, който производителят на iPhone планира да пусне, който може допълнително да ограничи възможността на Facebook да събира данни.
Зукърбърг обвини Apple, че използва платформата си, за да се намесва в това как работи приложението на Facebook. Без да споменава Facebook, Кук изнесе реч онлайн, в която осъди „теориите на конспирацията, подкрепяни от алгоритми“ – удар, нанесен само няколко дни след бунта в Капитолия.
Какво е заложено на масата между двата концерна
Залогът е за това как ще се развива интернет в бъдещето, кои компании ще доминират и кои – не. Визиите на Facebook и Apple се различават коренно и стават все по-несъвместими.
Facebook иска да привлича потребители и да монетизира на всяко възможно устройство и платформа. Apple иска да привлича потребители към фокусираната си в хардуера екосистема, отчасти като се рекламира като компания, която обръща особено внимание на неприкосновеността.
Развоят на тази битка може да засегне какви видове информация виждат потребителите, когато сърфират в интернет. Войната на думи и идеи в крайна сметка ще се разиграе и в съда, където регулаторните агенции и решенията на потребителите ще имат думата.
През това време двете компании се защитават от антитръстовите разследвания. Потенциалните регулаторни споразумения и правни решения вероятно ще засегнат стотици милиони потребители на смартфони в следващите години.
Говорителят на Facebook Дани Левър заяви, че изборът между персонализирани услуги и неприкосновеност е „фалшив компромис“ и че Facebook предоставя и двете.
„Тук не става въпрос за две компании. Става въпрос за бъдещето на свободния интернет.“, коментира тя, допълвайки това, че малкият бизнес, разработчиците на приложения и потребителите губят от новите правила, наложени от Apple.
„Apple твърди, че това е свързано с неприкосновеността, но става въпрос и за печалбата, а ние се присъединяваме към другите, за да посочим тяхното антиконкурентно поведение.“, посочва още говорителката.
Тя отрича спорът между двете компании да е личен и казва, че Facebook „умишлено се противопоставя на Apple” от името на бизнеса и разработчиците, засегнати от новата политика.
Съветници на двете компании, включително адвокатски фирми и различни лобисти, са все по-притеснени, че няма да могат да работят за двата технологични гиганта, посочват хора, които работят за фирмите.
В личен план, двамата мъже се различават значително. 36-годишният Зукърбърг, е хакер, излязъл от Харвард, който някога изтъкваше неприкосновеността на личните данни като социална норма. 60-годишният Кук, който е от Алабама, се издига в компанията като специалист по логистика на веригата за доставки.
Как се виждат двете компании отстрани
Зукърбърг изгради Facebook върху концепцията за радикална откритост и е твърдо решен да запази компанията в основата на глобалната свързаност, с безплатни услуги, подкрепени от таргетирана реклама.
Източници, запознати с начина, по който мисли Зукърбърг, казаха, че той е приел лично критиките на Apple, рискувайки това да го разсее в момент, в който Facebook води много други битки в САЩ и чужбина заради модерацията на съдържанието и потискането на конкуренцията.
Кук, който е бивш заместник на съоснователя на Apple Стив Джобс, планира са създаде потребителско преживяване без това, което описва като инвазивно проследяване. Позицията му по отношение на неприкосновеността на личния живот, която датира още от дните на управлението на вече покойния Стив Джобс, донякъде е улесенена от факта, че голяма част от бизнеса на Apple идва от продажбата на iPhone, iPad и компютри, а не от реклами.
Докато се развиваха, Apple и Facebook започнаха да се конкурират все по-пряко в някои области. В момент, в който продажбите на iPhone достигнаха потенциалния си пик, Кук насочи Apple към развитието на дигитални услуги.
Фирмената чат система iMessage се конкурира за вниманието на потребителите с предложения на Facebook като WhatsApp. Facebook, пък разработва повече хардуерни устройства. И двете компании инвестират в разплащателни системи, което неминуемо ще повлияе на живота ни в бъдеще.