Личността на Банкси е обвита в мистерия и години наред предизвиква любопитството на своите почитатели, и на експертите по изкуства. Неговите творения са изключително разпознаваеми и красят години наред улиците на Лондон. Изкуството е висша ценност и затова трябва да четем, да знаем и да уважаваме неговите представители. Днес ще поговорим за тази мистериозна фигура, чието лице никой не видя.
Неговото лице се крие зад всички негови творби. Той е момиченцето с балона, той е момченцето, което открехва завесата, за да каже „Здравей!“ на света и протестиращият с букет в ръка. Той е Банкси.
Самоличността на един анонимен артист
Банкси е уличен художник от Бристол, чиято кариера започва с рисунки и графити върху железопътния превоз- влаковете. По налични данни тази кариера започва през 90-те години в родния му град, като в началото на века той разширява границите на изкуството си отвъд Бристол с крайна дестинация „целия свят“. Има немалко теории, че всъщност Банкси е мъж на име Робърт Банкс (или просто Роби) и тази хипотеза тръгва от интервю на BBC през 2003-та година. В това интервю журналистът Найджъл Ренч пита дали Робърт Банкс е истинското име на артиста и той му отговаря: „Роби“.
Банкси разделя обществото на почитатели и такива, които го смятат за вандал и обществен враг, който се подиграва на политическите ценности, опитвайки се да ги саботира. Мнозина вярват, че Банкси е екип от повече хора, които са пръснати в различни части от света, разпространявайки своето улично изкуство. Друга интересна теория е, че Банкси е всъщност основателят на популярната трип хоп група “Massive attack”- Робърт Дел Найа именно заради славата си като майстор на графити. Тази теория бива бързо отхвърлена от самия Дел Найа.
Посланията в изкуството на Банкси
Мнозина почитатели търсят смисъл във всяка една негова творба. Животинската тематика в югозападния лондонски квартал „Ричмънд“ предизвика редица спекулации и хората започват да търсят политически корени във всеки един детайл. Както всяка една съвременна творба, така и тези на Банкси предизвикват асоциации с реалността и ситуациите в страните във военно положение. Пример за това е козата, която стои на перваз, докато камъни падат върху стена- това е метафора, която препраща към живота на ръба в моменти на житейски и важни и промени.
Двата слона, протегнали своите хоботи, според прозорливите хора, символизират стремеж към комуникация между различни страни и може би, мир. Една творба, която предизвиква емоции на тъга и гняв към днешното общество е графитът, на който горила повдига кепенците на Зоологическата градина в Лондон, за да могат птиците и морските лъвове да избягат. Това, според обществото, е призив за свобода на животинските видове, които са хванати в капана на човешката жестокост. Последната асоциация е достоверна, тъй като се знае, че художникът неведнъж е помагал на кампаниите на „Грийнпийс“.
Сензацията в уличното изкуство
Уличното изкуство бива все по-оценявано с годините като призив на бунт срещу реда, който всъщност предизвиква социален хаос и грозотата на сивите и скучни улици. С годините творбите на Банкси стават все по-амбициозни, като появата на всеки нов графит се превръща в културно и дългоочаквано събитие. В интервюто с Найджъл Ренч, Банкси споделя, че принципно рисуването на графити е незаконно, но неговото изкуство предизвиква положителни отзиви дори и от служители на реда. Според Банкси е добре да се отнасяш към града сякаш е детска площадка.
Той има изложби в Америка, като неговите картини биват бързо разпродадени, като негови лоялни клиенти са Брад Пит, Кристина Агилера и Пол Смит. През 2018-та година унищожаването на картината „Момичето с балон“, след като е продадена за 1 милион паунда, предизвиква фурор и изумление в социалните мрежи.
Изкуството и личността на Банкси, въпреки че до ден днешен не е разкрита, са издигнати в култ от неговите почитатели. В негова чест в Бристол отваря музей с негови творби, а през 2010-та година излиза документален филм, който проследява неговата работа, без отново да се показва лицето му.