От днес социалната мрежа „Фейсбук“ ще дава най-голям приоритет на новините, които съдържат прозрачно доказана авторска информация. Това стана ясно от официално изявление на глобалната социална платформа.

Нещо повече – според говорители на компанията, тази новост ще е официалната им мярка срещу дезинформацията и бездействието, заради което „Фейсбук“ е толкова обвиняван постоянно от всякакви страни. Всякакви видове заблуждаващо съдържание би могло да обърка хората, които все още искат да са коректно информирани.

Все пак те имат това право и явно „Фейсбук“ се стресна от тоталния бойкот, на който бе подложен през последните седмици. Реално, за да се класира един авторски материал относно някаква тема, алгоритъмът ще провери дали той е написан от първа ръка и дали не е преписвано от някъде.

Ако алгоритъмът намери източник, който носи авторските права над този материал, но не е цитиран, както е коректно, то тогава „Фейсбук“ просто няма да класира новината напред в секцията News Feed. Това ще се случва, когато „Фейсбук“ открие няколко статии, публикувани за една и съща новина.

„От днес актуализираме начина, по който новините се подреждат в новинарския ни раздел News Feed, за да се изкачат нагоре автентични репортажи и статии, публикувани по прозрачен начин“ – казват в своето обръщение към потребителите си от „Фейсбук“.

Ще се търси източникът, но…

„Фейсбук“ държат да уточнят, обаче, че все още изборът какво, къде, кога и защо гледат в своя лист с новини, остава изцяло на потребителите. „Ние не можем, а и не искаме да им отнемаме това им право. Няма как да го направим!“ Това означава, че източниците, от които виждаш неща в News Feed, все пак ще трябва да бъдат последвани от теб.

Това няма да бъде променяно, за да може хората сами да преценяват какво искат да достига до тях и откъде.

Причината за всичко това

Както повечето от вас знаят, Фейсбук бе подложен на абсолютен, тотален бойкот от страна на един куп рекламодатели заради това, че социалната мрежа бе обвинена заради липсата на коректност. Обвиненията бяха свързани главно с това, че заради липса на каквито и да е било мерки срещу расистки коментари и вметки от потребителите едни към други.

От „Фейсбук“ класифицираха това като само и единствено „признак за свобода на словото и на изразяването“, но това явление не бе прието от повечето фирми, които си плащат, за да споделят рекламите си в платформата. Липсата на достатъчно мерки срещу омразата на расова основа костваха на „Фейсбук“ загуба на 7.2 млрд. долара.

Основният шеф и ръководител на компанията Марк Зукърбърг трябваше да се бръкне с толкова заради своето бездействие и вярата си в свободата на словото. Сред компаниите, които официално заявиха своя отказ от плащане на реклами в платформата са „Кока-Кола“, „Юнилевър“ и „Старбъкс“. Много други автомобилни производители също бяха сред основните предводители на бойкота.