И понеже в Socialni.bg сме #различнивсекиден, ние се стремим да ви показваме всички аспекти на проблемите, виреещи около нас. Ето един, който нашумя през последните няколко седмици.
Всичко, около което се въртят събитията в социалните мрежи, са събитията, случващи се в Съединените американски щати. По-специално – подтисничеството, срещу което се обявиха по-голям процент от чернокожите.
Какви са намеренията на Viber
Едно от приложенията за напълно безплатна комуникация, базирано на Интернет връзка – Viber, което е и лидер на пазара в България, обяви в петък, че прекратява всякакви бизнес и друг вид отношения с корпорацията Facebook. Причината, която е изтъкната от компанията за комуникация, са неуспешните опити на социалната мрежа да ограничи омразата сред редовете в нея, спрямо последните събития в САЩ.
От „Rakuten Viber“ съобщават, че са се присъединили към вече глобалното движение срещу технологичния гигант, с наименование #StopHateForProfit. На 17 юни цели шест организации призоваха компаниите да спрат да рекламират във Facebook до края на юли, за да покажат на социалната мрежа, че не полага достатъчно усилия за ограничването на расизма в платформата си.
Други компании, включили се в движението
Друга голяма компания, съпричастна със световните събития е Color of Change. От нея твърдят, че от пет години карат Facebook да предприеме действия в този аспект, но платформата отказва да поеме отговорност за нарастващата дискриминация в техните платформи.
Според нея това, което позволява на Facebook да не реагира по никакъв начин, са приходите от корпорациите, възлизащи на 70 милиарда долара годишно. В #StopHateForProfit влизат и още пет организации, според които Facebook е допуснал подстрекателство към насилие над протестиращите.
Това, което прави синята корпорация, влиза в тотален разрез с възгледите на останалите компании, които подкрепят протестиращите.
„Те се борят за расова справедливост в САЩ след смъртта на Джордж Флойд и много други, станали жертва на произвола!“ – се казва от взелите участие в #StopHateForProfit.
От Viber очакват да прекрати бизнес отношенията си с Facebook до началото на юли 2020, като разходите за реклама незабавно ще бъдат спрени. Комуникационния гранд ще премахне Facebook Connect, Facebook SDK и GIPHY от платформата си.
За потребителите това означава, че няма да могат да свързват акаунтите си във Viber и Facebook. Чрез Facebook SDK (Software Development Kit) разработчиците на мобилни приложения интегрират Facebook в дадено мобилно приложение, в случая Viber.
Колкото до GIPHY, това е една забавна база данни и търсачка за GIF-файлове - кратки видеа без звук, която беше придобита от Facebook през 2020 за 400 млн. долара. Потребителите на Viber вече няма да имат достъп до тези услуги.
Според глобалния изпълнителен директор на Viber Джамал Арая компанията Facebook e стигнала твърде далеч и продължава да демонстрира неразбиране на основната роля, която заема в света.
"От неправилното управление на данни и липсата на сигурност в приложенията си, до възмутителното отношение и липсата на мерки за защита от опасна реторика", споделя Арая и допълва, че Viber не е арбитър в тази игра, но "истината е, че много хора страдат от разпространението на обидно съдържание. И всяка компания следва да заеме ясна позиция по темата".
Критиките към Facebook прииждат докато основателят на компанията Марк Зукърбърг пише пост, в който, публикуван в официалния му профил в социалната мрежа на 16 юни, в който той заявява, че компанията се противопоставя на расизма и дискиминацията от всякакъв вид.
"Един от начините, по които работим за изграждането на по-приобщаваща платформа, е чрез откриване на ново място във Facebook, за да усилим черните гласове и да вдъхновим хората да предприемат действия за насърчаване на расовата справедливост".