Турският съвет по конкуренцията обяви днес, че е започнал разследване на WhatsApp и нейния собственик Facebook, след като чат приложението призова потребителите си да се съгласят то да даде на Facebook да събира потребителските му данни, включително телефонни номера и локации.

В писмено изявление Съветът по конкуренция посочва, че е постановил изискването за събиране на данни да бъде спряно, докато разследването не приключи.

„Съветът по конкуренция започна разследване на Facebook и WhatsApp и спря изискването за споделяне на данни от WhatsApp.”, гласи текстът.

Чат приложението актуализира своите условия за ползване още миналата сряда, с което позволи на Facebook и дъщерните му дружества да имат достъп до потребителските данни на WhatsApp.

Крайният срок за даване на съгласие с новите условия е 8 февруари. След обявяването на новината конкурентните чат приложения Signal и Telegram се радват на скок в търсенето.

Турското правителство насочи по-сериозно вниманието си към социалните мрежи, като им наложи нови ограничения и глоби, откакто през юли прие закон, според който властите засилват местния надзор над чуждестранните фирми.

Критици твърдят, че законът задушава несъгласието на турците, които прибягват към онлайн платформите, след като правителството затегна хватката си над масмедиите.

Какви са тенденциите в производството на смартфони

Последните данни от кратко проучване показват, че продажбите на смартфони в Китай през 2020 г. са се сринали с 20,4% спрямо предходната година, сочат данни на правителството, цитирани от Ройтерс.

Броят на смартфоните, продадени на потребители, е спаднал до 296 млн. спрямо 372 млн. през 2019 г.

Данните на Китайската академия за информация и комуникация (CAICT), държавен мозъчен тръст, отразява както влиянието на кризата с коронавируса върху веригата на доставките и търсенето, така и продължаващата тенденция потребителите да задържат по-дълго смартфоните си, преди да се насочат към нов модел.

Купуваме ли смартфони изобщо

През 2019 г. продажбите на смартфони се свиха с 4% спрямо година по-рано, сочат данните на CAICT.

Производителите на смартфони навлязоха в 2020 г. с явната надежда, че годината ще им донесе повече продажби, тъй като потребителите започнаха да се насочват към нови телефони, съвместими с развиващите се 5G мрежи в страната.

Но през първата половина на годината местните брандове Oppo, Vivo и Xiaomi се сблъскаха с голям спад на продажбите, докато Huawei, водещата китайска марка за висок клас устройства, продължи да увеличава пазарния си дял.

През второто полугодие продажбите на Huawei се забавиха, след като търговските рестрикции, наложени на компанията от Вашингтон, влязоха в сила, ограничавайки достъпа на компанията до ключови компоненти. Oppo, Vivo и Xiaomi увеличиха производството си с надеждата да вземат от дела на Huawei.

През есента Apple пусна в Китай първите си поддържащи 5G смартфони. Анализаторите продължават да са оптимистично настроени за приемането на устройствата, след като лоялните потребители на iPhone, които преди отлагаха покупките си, сега са готови да си вземат новите модели.

Производителите на смартфони са продали общо 25,2 млн. смартфона на потребителите в Китай през декември, което е с 12,8% спад на годишна база.

Какъв е мечтаният модел смартфон през 2020 г.

Три са основните тенденции, които наблюдавахме в технологичната индустрията през 2020 г., когато става дума за потребителска електроника - сгъваемите екрани, навлизането на всякакви 5G устройства и завръщането на малките диагонали на смартфоните. Това заяви Александър Бойчев, директор „Иновации“ в Investor Media Group, в предаването "UpDate" на Bloomberg TV Bulgaria.

Според Александър Бойчев този процес е породил пълен хаос и слаба инфлация в цените на устройствата.

„Заради спирането на фабриките се получи блокада на веригите за доставка и затова се забавиха премиерите на нови устройства, тъй като те не можеха да бъдат произведени.“, каза Бойчев.

„В този смисъл годината беше предизвикателна, не само защото нуждите на хората се увеличиха, а защото този интерес не можеше да бъде задоволен с необходимото темпо.“, посочва той.

„Инфлацията дойде като естествено следствие от това.“, заяви Бойчев и поясни, че има предвид не толкова инфлацията в цените не новите модели, колкото това, че „очакваната дефлация в цените на по-старите устройства не се случи“.

„През следващите години компаниите ще оперират с режисирани очаквания за приходи. Първостепенната задача на всички ще бъде възстановяване до нивата преди пандемията, което в прагматичен сценарий означава до нивата от 2019 г., а в оптимистичен сценарий - до първите два месеца на 2020 г.“, кометира още той.

„Компаниите ще продължат да държат цените високи, защото за тях ще става все по-скъпо да разработват нови устройства и заради високата степен на насищане на пазара.“, смята Бойчев.

Тръмп отвръща на удара

Цената на акциите на Twitter се сви със 7% в предварителната сесия, като е напът да изтрие около 2,5 млрд. долара от пазарната капитализация, след като социалната мрежа окончателно спря акаунта на американския президент Доналд Тръмп, предава Ройтерс.

Понижението беше отбелязано, след като през уикенда част от републиканците разкритикуваха отстраняването на един от най-следените участници в социалната мрежа. Трейдърите посочиха, че случващото се вероятно ще подхрани призивите за по-голяма регулация на големите технологични компании.

Акаунтът на Доналд Тръмп има повече от 88 млн. последователи и е ретуитван милиарди пъти.