Работата от вкъщи е може би най-значимата за бизнесите мярка, която бе взета преди няколко години за ограничаване на заразата от COVID-19. Днес в САЩ въпросът за влиянието на хоум офиса върху бизнеса ескалира като доста противоречив дебат.

Дори известни предприемачи като Марта Стюарт и Елон Мъск се обявяват откровено срещу запазването на дистанционната работа като постоянен модел.

Голяма част от световните високотехнологични корпорации, ситуирани в Силициевата долина, все още продължават да се борят с последствията от пандемията, включително във връзка с политиките за гъвкавост. През последните месеци борбата за връщане на служителите обратно в офиса разпалва особено напрежението в процеса. Ето и каква е ситуацията от последните седмици.

Ограничаване на дистанционната работа в Гугъл

Миналата седмица една от най-напредничавите компании, що се отнася до политики на работното място, разочарова някои от своите служители, обявявайки плановете си да започне по-стриктен подход за връщане в офиса.

Политиката, на която компанията разчита, задължава работниците да работят от офиса поне три дни всяка седмица. Според CNBC контролът за изпълнението ѝ се осъществява чрез система за отчитане на присъствието, която дава възможност да се направи и оценка на ефективността на работа.

В тази връзка един от софтуерните инженери в Google и член на синдиката Alphabet коментира, че по този начин за една нощ професионализмът на работниците е бил пренебрегнат в полза на двусмислени практики за проследяване на присъствието, които се обвързват с оценката на ефективността.

„Практическото приложение на тази нова политика ще бъде ненужно объркване сред работниците и пренебрегване на нашите различни житейски обстоятелства“, споделя той пред CNN.

От страна на Гугъл коментираха, че прилагането на мярката върви добре и в основата ѝ стои стремежът за лично свързване и сътрудничене между служителите, поради което дистанционната работа се ограничава само до случаи на изключение.

Стачка в Амазон срещу намаляване на гъвкавостта

Негативен фийдбек относно подобни политики за ограничаване на гъвкавостта получават и мениджърите на Amazon. Обстановката продължава да се нажежава, след като през последната година голяма част от технологичните компании уволниха хиляди работници.

Преди 2 седмици служители на Амазон инициираха стачка заради разочарованието от политиката за връщане в офиса, наред с други проблеми, в знак на повишеното напрежение след множество кръгове съкращения.

Изявен говорител от появилите се на стачката сегашни служители на гиганта за електронна търговия споделя за вътрешен Slack канал, който е специално посветен на застъпничеството за дистанционния модел на работа. В него се включили над 30 хил. настоящи служители, коментиращи как връщането в офиса се отразява на живота им.

В отговор на стачката от Amazon заявяват, че са доволни от това как е преминал първият месец, в който повече хора са се върнали в офиса, за да се насърчи енергията и сътрудничеството на живо. Коментират, че някои служители най-вероятно ще имат нужда от повече време за приспособяване на работа обратно в офиса.

Подобни мерки предприема и Meta, компанията собственик на социалните мрежи Facebook и Instagram.