Apple повиши официално своя ръководител на хардуерното направление в компанията Дан Ричио до нова позиция, „фокусирана върху нов проект“, както заявиха от ябълката. Той ще докладва на главния изпълнителен директор Тим Кук, обяви концернът от Купертино в понеделник.
По-рано Ричио беше старши вицепрезидент на компанията за хардуерно инженерство, фокусирайки се върху физическите аспекти и електротехниката на продуктите на Apple, включително iPhone. Той е в „изпълнителния екип“ на Apple, който докладва на Кук от 2012 г.
Apple не споменава по какъв проект ще работи Ричио в съобщението си.
„Сега очаквам с нетърпение да правя това, което обичам най-много – да фокусирам цялото си време и енергия върху създаването на нещо ново и прекрасно, от което не бих могъл да се развълнувам повече.“, казва Ричио в лично изявление.
Apple рядко обсъжда бъдещи продукти, но през последните години технологичният гигант работи върху електрически автомобили, както и върху устройства за виртуална и добавена реалност.
Джон Тернус ще поеме поста за Ричио. Преди това Тернус е бил вицепрезидент в Apple и през последните години отговорностите му растат.
През миналата година той е бил ключовият представител на компанията по време на събитието за пускането на собствените ѝ процесори M1 за лаптопи и mac mini. Ричио е вторият висш изпълнителен директор, който напусна ръководния екип на Apple през последната година, като същевременно остава в компанията в друга позиция.
Фил Шилер, бившият старши вицепрезидент на Apple, бе назначен за Apple Fellow. Това означава, че той вече изпълнява ролята на висококвалифициран съветник след 33 години стаж в компанията.
Шилер продължи да работи по App Store и Apple Events и отговаря директно пред Тим Кук. Главният оперативен директор Джеф Уилямс остава единственият мениджър в Борда, който е бил на тази позиция и при бившия главен изпълнителен директор и съосновател – покойният вече Стив Джобс.
Всеки член на Борда по времето на Кук е повишен или нает от друга компания за мениджърския екип, откакто Кук бе назначен за главен изпълнителен директор през 2011 г.
Кой – кого ли е ситуацията сега
Иновацията, която превърна Google и Facebook в особено успешни гиганти, не бяха търсачките или социалните мрежи. Беше продажбата на рекламно пространство заедно със съдържанието, което имаха безплатно, пишат информационните агенции.
Сега, когато регулаторните разследвания в Съединените щати, Европа и други места все повече повдигат въпроса за разбиването на компаниите от Силициевата долина, те променят тази формула. И двете фирми сключват сделки, за да започнат да плащат на един важен източник на това съдържание - медиите.
Това не само съответства на новите закони за авторското право, но също така им дава шанс да си върнат доверието на медийната индустрия.
По-късно този месец Facebook ще пусне във Великобритания новия си раздел с новини (който е достъпен в САЩ от 2019 г.), а той ще включва имена като Guardian, Economist и Independent.
Междувременно Google се зае с пускането на най-новото си новинарско предложение – Google News Showcase, което вече работи в Германия с 20 медии, в това число и с други големи имена в новините. Следват Великобритания, Франция, Белгия и Австралия.
И двата продукта създават значителен прецедент, тъй като технологични гиганти плащат на медии, за да получат лиценз за тяхното съдържание.
В миналото всички приходи, които двете компании насочваха към издателите, бяха или еднократно благотворително финансиране на новинарски проекти, или дял от рекламната печалба от потребителите, които кликват върху различни истории.
Нито едно от двете, обаче не беше достатъчно за изграждането на устойчив медиен бизнес.
Колко ще струва да се създаде подобно нещо
Разбира се, новите лицензионни такси са несъществени. Големите медии в Германия получават фиксирана такса от едва няколко милиона евро годишно от Google, между 1 и 2% от годишните им приходи.
Като се има предвид, че Google може да отговаря за над една четвърт от техния трафик, това е капка в морето. Facebook плаща подобни суми във Великобритания. Компромисът е възможността да развият отношенията си с читателите, които вече са в тези платформи, защото въпросните продукти ще ги насочват към самите медии, където ще могат да прочетат целия текст.
Случаят не е такъв при услугата News+ на Apple или в уебсайтовете на Microsoft. Те държат потребителите в платформите си, влияят зле на издателите, които все пак получават пари за своите истории.
Microsoft разработва друг новинарски продукт за Windows, където ще се показват статиите. Може би сега медиите, с които компанията води ранни преговори, ще имат по-голяма възможност за натиск.
Google News Showcase е създадена от т.нар. „карти“, като всяка от тях се фокусира върху различна тема – спорт, финанси, Covid или друго, и показва истории, попадащи в тези категории от различни новинарски организации.
Ако потребител кликне на някоя новина, той е пренасочван към сайта на медията за безплатно четене, благодарение на лицензионната такса, платена от Google. Същевременно договорите на Google ѝ позволяват да използва текстовете и в някои от другите ѝ продукти.
Секцията с новини на Facebook също ще насочва читателите към уебсайта на медията, което отново е прецедентно явление.