Google може да повлияе на избори. Facebook знае повече за вас, отколкото вашата съпруга.
Приложението Alexa на Amazon може да записва разговорите ви в хола. Въпреки всичко, което се говори за заплахата от Big Tech, те продължават да стават все по-големи, по-мощни и по-злоупотребяващи, пише за Wall Street Journal Блейк Мастърс, който заема поста на президент на Thiel Foundation и кандидат за сенатор от републиканската партия в Аризона.
Републиканските политици са се фокусирали върху политическата цензура и е лесно да се разбере защо: Консерваторите често са цензурирани в големите социални мрежи. Facebook и Twitter наложиха забрана на Доналд Тръмп в техните платформи, докато той беше президент.
Сенаторът Бил Хагърти от Тенеси предложи интелигентен законопроект, който би направил основните платформи на социалните медии обществени носители, като изисква от тях да предоставят разумен недискриминационен достъп на всички потребители.
Авиокомпаниите не могат да ви забранят да летите, защото сте гласували за Тръмп, а телефонните оператори не могат да ви отрежат, защото се противопоставяте на абортите. Социалните платформи също не трябва да могат да ви изключват.
Съществува ли все още цензурата
Цензурата се превърна в проблем на първо място, защото технологичните компании просто са твърде големи. По пазарна капитализация петте водещи американски компании са Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet (компанията майка на Google) и Facebook.
Всички те имат оценки от над 1 трилион долара. Amazon контролира повече от половината от всички онлайн продажби на дребно в Америка.
Google има дял от 92% при интернет търсачките. Годишната печалба на Apple е по-голяма от брутния вътрешен продукт на седем американски щата.
Тези компании станаха големи като иновираха отдавна и остават големи като правят така, че никой да не ги предизвиква. Талантливият студент днес не иска да бъдат следващият Марк Зукърбърг; той мечтае Зукърбърг да купи неговата компания и да я добави към своята империя.
Не трябва да се плашим от Big Tech само защото отчитат огромни печалби или защото могат да смажат стартиращи конкуренти. Винаги, обаче трябва да бъдем подозрителни към голямата концентрация на власт, която остава неотговорна пред никого.
Нужни са повече регулации
Когато Google променя основните си алгоритми за търсене, Федералната комисия по комуникациите трябва да се увери, че промяната не е престъпна. Когато Google сключва сделки за увеличаване на пазарния си дял, Министерството на правосъдието и Федералната търговска комисия трябва да ги проучат внимателно и да се намесят, ако е необходимо.
А когато нашите антитръстови закони са недостатъчни, трябва да напишем нови. Но има още по-важен проблем, с който Конгресът трябва да се справи: Големите технологични компании ни вредят.
Почти всичко, което правим онлайн днес, е проектирано да бъде пристрастяващо. Средностатистическият американец е прекарал повече от два часа на ден в социалните мрежи през 2020 г.