Преди известно време SAP шокира обществеността с мрачната си прогноза за 2020 г. и след нея, но в края на годината бизнесът на производителя на софтуер носи доста по-добри резултати. Това се вижда от предварителните резултати за четвъртото тримесечие и цялата година, които групата от Dax изненадващо публикува в четвъртък вечерта.

Наблюдава се подобрение в сравнение с предходното тримесечие, „въпреки че свързаната с коронавируса криза продължи, а в някои региони общественият и икономически живот отново беше ограничен", се казва в изявление на SAP. Търсенето на различни облачни решения в частност допринесе за доброто представяне.

Като цяло групата успя да изпълни собствената си прогноза, а в някои случаи дори да я надхвърли. Приходите през последната фискална година са спаднали с един процент до 27,34 милиарда евро – въпреки че SAP отчете ръст от 19 процента в облачния бизнес, групата отчете спад от 20 процента при продажбата на софтуерни лицензи.

Производителят на софтуер рязко увеличи оперативната си печалба до 6,62 млрд. евро, тъй като е имал значително по-ниски разходи за преструктуриране и опции за акции. Нетната печалба възлиза на 8,28 милиарда евро, отбелязвайки само един процент ръст на годишна база.

Очаква се оперативният паричен поток да нарасне до 7 млрд. евро, два пъти повече в сравнение с предходната година, когато данъчните плащания и разходите за преструктуриране бяха високи. Освен това се усещат и мерките за строги икономии по време на пандемията.

Бизнесът с изчислителни облаци, с други думи, решения, до които компаниите могат да имат достъп през мрежата, се развива добре - тук SAP успя да постави „впечатляващ край на годината“. Съществува „продължаващо голямо търсене“, например за софтуера за електронна търговия, платформата за проучване на общественото мнение Qualtrics и софтуера за персонала Success Factors.

SAP, обаче отчита значително по-малко търсене в бизнес мрежата на Concur, която компаниите използват за резервиране и управление на пътувания. Като цяло облачният бизнес нарасна през важното четвърто тримесечие с осем процента до 2,04 млрд. евро, докато обемът на поръчките расте със седем процента до 7,15 млрд. евро.

От друга страна, обаче пандемията затрудни продажбата на софтуерни лицензи и свързаните с тях проекти, тук приходите спаднаха с 15 на сто до 1,7 милиарда евро - но това не беше толкова лош резултат колкото очакваха някои анализатори. Приходите в тази област в края на годината възлизат на 7,54 милиарда евро.

Какво казваше прогнозата тогава

Според прогнозата коригираната оперативна печалба ще спадне с до шест процента - инвестициите в облачни изчисления, обявени през есента, с които шефът на SAP Кристиан Клайн иска да приведе по-бързо софтуерния производител в съответствие с променените предпочитания на клиентите, са скъпи.

През последните няколко месеца цената на акциите на SAP отбеляза огромни промени, коментира Handelsblatt. През септември тя достигна рекордно високата стойност от почти 142 евро, а през октомври спадна до 90 евро след понижаване на краткосрочната и средносрочната прогноза и стратегическото пренастройване.

Тенденцията към спад бе прекратена, но акционерите все още изглеждат подозрителни - SAP не успя да се възползва от силния растеж на фондовите борси през последните месеци. В четвъртък акцията приключи търговията на ниво от около 104 евро.

Къде се крие бъдещето на социалните мрежи

По-рано тази година, точно когато скуката по време на карантината започва да се настанява трайно, Алекс Маршал получава покана да тества ново приложение. Маршал, инвеститор във First Round Capital, не е виждала нито един от приятелите и колегите си от месеци.

Но когато сваля приложението, наречено Clubhouse, тя успява да чуе много от техните гласове, сякаш изведнъж са се отбили в дома ѝ. Маршан е един от първите 100 потребители на Clubhouse и бързо се пристрастява към приложението, което работи като аудио чат стая. Тя се присъединява към стаи с приятели и непознати.

Понякога тя и нейният партньор, който също е рисков инвеститор, седят в двата края на своя апартамент, само за да установят, че са се озовали в една и съща стая в Clubhouse.

„Усещаше се като коктейл, на който можеш да се натъкнеш на група от хора и евентуално да се включиш в разговора“, коментира тя. За известно време „това беше любимото ми място в телефона ми“, казва Алекс Маршал, която е инвеститор във First Round Capital.

Clubhouse не може да се появи в по-подходящ момент. Аудио социалните приложения са се появявали и преди, но никога в момент на масова социална изолация и изтощение от екраните.

Изгряващата звезда на Clubhouse дори в затворена бета версия подсказва, че този канал е специален. Няма скролване по екрана, така че можете да участвате, докато шофирате или миете чиниите.

Стаите са отворени и са временни, така че можете да се „обикаляте“ от една в друга, вместо да е нужно да звъните на конкретен човек, както е във FaceTime или Zoom. Можете да се отпуснете и да слушате, или да скочите директно в разговора.

А тъй като можете да чуете гласовете на всички, интеракцията с напълно непознати може да се усеща особено близка, като слушането на подкасти.