Google, Facebook и Twitter официално обявиха, че спират да съдействат по какъвто и да е начин на властите, намиращи се в Хонконг и няма да споделят лични данни на техните потребители, когато полицейските органи имат нужда от това. Въпросното решение на компаниите идват само дни след като миналата седмица Китай наложи нов закон за националната сигурност за града.
Напомняме, че досега Хонконг имаше полуавтономен статут, но миналата седмица нещата за големия град се промениха.
Как се случваха нещата досега
Социалните мрежи често са прилагали локализирани ограничения за публикации, които нарушават местните закони в страната, от която се прави поста, но не и техните собствени правила за приемлива реч. Facebook премахна 394 подобни публикации, пуснати от адреси в Хонконг през втората половина на 2019 г. спрямо 8 през първите шест месеца на тази година според доклад за прозрачност, изготвен официално от компанията-гранд.
Технологичните компании отдавна работят по такъв свободен начин в Хонконг, който е в ролята си на регионален финансов център. Достъпът до Интернет на територията на града не е засегнат от защитната стена, която все още е наложена на населението, живеещо в континентален Китай, която блокира сайтове като Google, Facebook и Twitter.
Още потърпевши в игрите на високо
В допълнение от друга част на съобщенията, изпратени от американските технологични гиганти, се споменава, че видеоприложението TikTok, което е собственост на китайската компания ByteDance, ще се изтегли от пазара в Хонконг до дни. Приложението за споделяне на видео е създадено по такъв начин, че да не може да бъде получен достъп от континентален Китай, което пък е част от стратегия за привличане на по-глобална аудитория.
Ами Apple?
Според последни данни, технологичните компании вероятно ще окажат натиск и върху технологичния гигант Apple, за да може от ябълката да направят същото. Докато услугите на останалите са блокирани в континенталния Китай, тези на компанията - не са.
В същото време Google, Facebook и Twitter получават приходи от продажбата на реклама на китайски клиенти. Apple засега е изпълнила по-голямата част от исканията, които са получени от правителството на Хонконг в периода януари-юни 2020 (още преди новият закон да влезе в сила). Това се разбира от последния й доклад за прозрачност.
Компанията обявява, че не получава никакви заявки за каквото и да е потребителско съдържание директно от правителството на Хонконг. Вместо това изисква от властите там да подават искания по взаимен договор за правна помощ между САЩ и Хонконг.
Министерството на правосъдието на САЩ получава исканията и ги преглежда за "законово съответствие", казват от компанията.