Facebook вече публикува резултатите от собствен вътрешен одит, който остро критикува компанията и поведението ѝ спрямо битката с речта на омразата. Липсата на каквато и да е намеса срещу фалшивите новини и гражданските права също са намесени в одита.
Според него, низ от решения на ръководството са довели до "сериозни стъпки назад за гражданските права".
Докладът апелира гиганта да вземе по-сериозни мерки в битката си срещу речта на омразата. В противен случай има реална опасност социалната мрежа да се превърне в инкубатор за екстремизъм.
"Компанията трябва да осъзнае, че ако не го направи, това може да има опасни (и животозастрашаващи) последствия в реалния свят", пише още в редовете на одита.
Грешките на компанията
Според проверяващите, един от главните проблеми е, че Facebook неправилно е балансирала между свободата на словото и речта на омразата. Даден е за пример разрешаването на американския президент Доналд Тръмп да публикува всичко без последствия с аргумента, че потребителите трябва да преценяват сами.
„Това създава "ужасен прецедент", който да мотивира и други хора да разпространяват невярна информация в платформата.“ – казват одиторите.
Докладът дава и няколко ценни препоръки към компанията. Първата е да се постигне по-равнопоставено прилагане на правилата.
След това компанията е необходимо да промени и сегашните си алгоритми, за да се изчистят притесненията за пристрастие. Компанията е призована да говори повече с правозащитни организации и да се вслушва в препоръките им.
Последната препоръка към гиганта е да се инвестира в проучвания по темата.
Какво не направи Facebook, когато трябваше
Технологичните гиганти публикуваха поредица от послания срещу расизма на фона на всички протести в САЩ след смъртта на Джордж Флойд. Напомняме, че чернокожият Флойд бе убит докато е бил арестуван и притискан от полицай.
Посланията на ИТ гигантите тогава, обаче, не срещнаха широка приемственост.
Amazon обяви в официално свое изявление, че „неадекватното и брутално отношение към чернокожите в нашата държава трябва да спре. Трябва да се изправим заедно в солидарност с общността на чернокожите - нашите служители, клиенти, партньори - и да се борим срещу системния расизъм и неравенство.“
Apple също направиха изявление за това, че техните чернокожи потребители, например, имат нужда от разбиране, подкрепа и уважение. Тогава дори се разнесоха слухове за това, че през предните камери на своите устройства, от Apple са знаели кой е чернокож и кой – не.
На база тези скрити наблюдения, те са изпратили специално съобщение само до чернокожите, за да могат да усетят потребителите им някаква подкрепа от компанията. Слухът, обаче, бързо беше потушен от компанията.