Search Engine Optimization или "SEO оптимизация", както българският потребител обича да го нарича и търси в търсачките, представлява многопластовият и комплексен процес по оптимизацията на един уебсайт, за да може той да излиза на по-предни позиции в търсещите машини, предимно Google.

На пръв поглед концепцията изглежда проста - сайтът се "оптимизира", изчистват се излишните работи в него, подобрява се семантиката и хоп, Google го избира на първо място.

Нещата далеч не стоят така, когато вникнем по-надълбоко в тази материя, тъй като търсещите машини като цяло, и Google в частност, са изключително комплексни изобретения, които изискват години опит и знания, за да бъдат разбрани.

Потърсихме един от най-видните експерти в SEO бранша у насДимитър Георгиев-Бико от IdeaMax.eu – за да му зададем няколко въпроса и да разберем малко повече за това какво е да правиш оптимизация на сайтове за търсачки в България, както и защо SEO не е евтина услуга и не може да бъде такава.

1. Защо не си по-често лектор на SEO събития?

- Аз съм платен лектор и като такъв на много малко хора им се дават пари, за да участвам в конкретно събитие.

Има и изключения, но те са по друга линия, когато съм преценил, че е въпрос на жест от моя страна към организаторите поради жест от тяхна в миналото.

2. Защо не правите безплатни консултации или SEO одити?

- Често се казва, че ако си добър в нещо – не го правиш безплатно. Ниската култура по отношение на инвестициите в маркетинга и рекламата в България от страна на собствениците на бизнеси са причината за това, защото подарявайки нещо безплатно, то никога не е толкова ценено както, когато клиента си го плати. Безплатното не е ценено и няма смисъл да търся подобни клиенти.

3. Ако сте толкова добри – защо не се класирате за основната дума "SEO оптимизация"?

- Миналата година влязохме в топ 5 и започна едно безкрайно искане на оферти от известни и неизвестни тарикати.

Губихме часове, за да ги персонализираме и ефективността беше ниска, защото се избираше най-ниската цена, а не най-доброто качество на услугата.

Това е причината да преформатираме брутално Sales модела си и да разчитаме основно на препоръки на вече доволни клиенти, а не на хора, които не знаят какво искат и очакват нашата работа да е колкото 2 шишета уиски в дискотека в Студентски град – няма как да стане, нито за тях, нито за нас.

Още повече ненавиждам пазарлъка – ние не сме пазара Кирков, та да ме питате за цена, при положение, че пакетите ни са описани в сайта (базирани са на BG SERP и планово-инвестиран човекоресурс).

4. Защо SEO е толкова скъпо при вас?

- Защото работи. А не е обещание за ефективност – такива получавате и от политиците и виждате резултатите.

5. Защо нямате сертификати, награди, отличия като някои други агенции?

- Метриката за успеха на нашата работа не е нашият сайт, не са сертификатите, не са признанията от бранша, а пълните джобове на нашите клиенти.

Всичко останало е субективна оценка и макар да работи добре за Sales в България, ние не искаме такива клиенти, които посрещат по хартията зад гърба, а не по резултатите в Google – те така или иначе не могат да оценят това, което правим за тях и бизнеса им в голяма степен.