Покупката на видео игра в днешно време се усеща като нещо доста измамно заради първончално обявената цена и реално заплатената такава. Докато се доберете до всички допълнения и си платите за всички екстри, цената от етикета може да се окаже само малка част от сумата, която ще сте платили, пише Bloomberg.
Ето защо разработчикът на игри CD Projekt SA намери специално място в сърцата на гейминг ентусиастите. За разлика от конкурентите си гиганти Electronic Arts, Activision Blizzard и Take-Two Interactive Software, базираното във Варшава студио спечели повечето си средства по старомодния начин: продавайки игра, на която можете да се насладите напълно, без да се налага да продължавате да харчите за нея.
Тази стратегия ѝ помогна да превърне поредицата „The Witcher” в хит, който в крайна сметка беше адаптиран в сериал на Netflix. През последните пет години цената на акциите на полската компания е скочила с 1800%.
Ръстът на стойността на книжата изглежда беше породен от очакването на екшън ролевата игра “Cyberpunk 2077”, в която участва Киану Рийвс и която имаше 8 млн. предварителни поръчки. Тя беше пусната в средата на декември след огромна еуфория у играчите.
Но скоро след това “Cyberpunk 2077” се сблъска с ужасни отзиви от потребителите и технически проблеми, в частност на конзолите PlayStation на Sony и Xbox на Microsoft.
Тези проблеми накараха Sony да изтегли играта от онлайн магазина си на 18 декември. Цената на акциите на CD Projekt се срина с повече от 22% в резултат на новини, увеличавайки спада, който инвеститорите донесоха от 4 декември насам.
Към 21 декември 2020 г. компанията е оценена на 25 млрд. злоти (6,8 млрд. долара). Това е особено голям удар за играчите и за акционерите. „Cyberpunk” трябваше да оформи основата на новите онлайн услуги, които могат да донесат много по-лесни за прогнозиране приходи.
Тези услуги в момента носят едва 8% от годишните приходи от продажби на CD Projekt и се очакваше да скочат над четири пъти до 2,8 млрд. злоти през тази година. В Electronic Arts този тип услуги „на живо“ представляват 51% от приходите от продажби, а покупките на игри – под 40%.
Според анализатора Матю Кантърман на CD Projekt ще са ѝ нужни три до шест месеца, за да отстрани проблемите. Ако всичките ѝ разработчици са заети с тази задача, това може да означава забавяне на услугите на живо, а съответно и на очакваните от тях приходи.
За съжаление на геймърите, случилото се подчертава защо е важно студиата да заложат на допълнителните предложения. Ако нещо се обърка с една нова игра и по-малко хора си я купят, това ще има голямо отражение върху печалбата на студиото, ако то не разчита на печалба и от услуги на живо.
Провалът на CD Projekt със „Cyberpunk 2077” означава, че инвеститорите в компании за игри вече няма да имат търпение за подобни стратегии като тази.
Генерална прогноза за 2021 г.
През последните седмици на 2020 г. надвиснаха големи тъмни облаци над Google, Facebook, Amazon и Apple, което може да изпълни 2021 г. с много предизвикателсва.
По-рано през декември американските федерални регулатори и над 45 прокурори повдигнаха обвинения на Facebook, твърдейки, че компанията злоупотребява с пазарното си надмощие, за да задушава конкуренцията, пише BBC.
Също през декември, Европейската комисия представи дългоочаквания Закон за цифровите услуги и Закона за цифровите пазари, които напълно да променят начина, по който се регулират технологичните гиганти. В Обединеното кралство Службата за конкуренция и пазари предложи правно обвързващ кодекс за поведение и препоръча на ново звено за цифровите пазари да бъде предоставено правомощието да налага значителни санкции.
Технологичният сектор ще бъде развълнуван да види как администрацията на новоизбрания президент Джо Байдън се справя с Big Tech – най-големите и доминиращи компании в индустрията на информационните технологии в САЩ, а именно Amazon, Apple, Google, Facebook и Microsoft. В миналото Байдън беше изключително критичен към големите технологични фирми, по-специално към Facebook.
В интервю за New York Times през януари той каза, че ключов законодателен акт, който защитава фирмите в областта на социалните мрежи, трябва да бъде отменен. Въпросният Раздел 230 казва, че социалните медийни платформи обикновено не носят отговорност за незаконни или проблемни публикации, които потребителите правят.
През октомври правителството на САЩ повдигна обвинение срещу Google, че компанията е нарушила законодателството в областта на конкуренцията, за да запази монопола си върху търсенето в интернет и онлайн рекламата.
Работата от вкъщи – нещо нормално през 2021 г.
Изглежда работата от вкъщи навлезе в живота ни и ще се задържи още доста дълго. Според проучване, което е проведено за CCS Insights, 60% от бизнес лидерите в Западна Европа и Северна Америка очакват поне 25% от работната им сила, а в някои случаи и целият им персонал, да работят поне отчасти от дома си, дори когато пандемията приключи.
През октомври Dropbox заяви, че всичките ѝ служители може да работят от вкъщи. Twitter има същата политика.
От Microsoft и Facebook също заявиха, че значителен брой от техните служители могат да работят от дистанция за постоянно. Това е нов пазар, който технологичните фирми да използват.
Може да се очаква разработването на т.нар. „домашни пакети“, които да се предлагат от доставчици на интернет услуги и други технологични фирми. Това може да предполага разработването на специален софтуер или по-сигурен рутер, който да помага на хората, когато работят отвкъщи, като се грижи за личните данни и служебната информация.