ByteDance Ltd., която е китайската компания – майка на TikTok, обсъжда с правителството на САЩ възможни договорености. Те евентуално биха позволили на популярното приложение за споделяне на видео да избегне продажба на своите операции в САЩ пише The Wall Street Journal.
Дискусиите за такъв един вариант са се засилили, след като китайското правителство предприе стъпки, които затрудняват продажбата на бизнеса на американски технологичен гигант като Microsoft Corp., твърдят източниците.
Преговорите се провеждат на фона на бързо наближаващ краен срок, който президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи на TikTok. До тогава от компанията трябва да са се съгласили с продажбата на американските си операции или да бъде спрян.
Освен всичко останало геополитическите спорове около приложението се засилват.
Редица опции остават на масата, ситуацията е нестабилна, а продажбата все още е възможна, твърдят източниците, запознати със случая. Дори да няма пълна продажба, резултатът вероятно ще включва някакво преструктуриране на TikTok, казва един от коментиралите темата.
Това може да включва сделка, при която миноритарен дял от TikTok да бъде придобит от американски технологичен партньор, който да помага да се защитят данните. Основните притеснения на държавните служители, участващи в преговорите, е сигурността на данните на TikTok и тяхната недостъпност за китайското правителство.
Тръмп многократно е заявявал, че иска американска компания да купи операциите и не е ясно дали някоя алтернатива би задоволила притесненията му. Каква е позицията на Китай също е загадка.
Говорителят на Министерството на финансите на САЩ Моника Кроули пояснява пред медиите, че ведомството ѝ "е фокусирано единствено върху дискусии, свързани с продажбата на TikTok в съответствие с заповедта от 14 август, подписана лично от президента".
ByteDance проучва редица опции, включително продажба на американските операции на TikTok на Microsoft, заедно с Walmart Inc., или Oracle Corp., който е формирал партньорство с част от инвеститорите в ByteDance, включително Sequoia Capital, General Atlantic и Coatue Management.
Преговорите се усложниха драстично в края на миналия месец, когато Китай издаде нови ограничения за износа на технологии за изкуствен интелект, принуждавайки ByteDance да направи почивка в преговорит. Това спечели време на фирмата-майка да оцени как новите правила могат да повлияят на продажбата.
дин от въпросите е дали основните алгоритми на приложението могат да бъдат част от сделката, а хора, близки до оферентите, посочват, че ако не са, платформата става много по-малко привлекателна.
Тръмп – категоричен, че няма да има удължаване на срока
Популярното видео приложение TikTok няма да получи по-дълъг гратисен период в САЩ.
"Ние или ще затворим TikTok в тази страна от съображения за сигурност, или той ще бъде продаден!", каза Тръмп в четвъртък във Вашингтон. Няма да има удължаване на крайния срок за сделката, поясни президентът, цитиран от Bloomberg.
Служителите на администрацията са обмисляли дали да не дадат повече време на китайския собственик на TikTok да организира продажбата на американските операции на приложението на американски купувач, въпреки че решение все още не било представено на Тръмп, твърдят запознати със случая източници.
Тръмп описва видеоприложението като тотален риск за сигурността на Щатите, тъй като то може да даде на китайските власти достъп до данни на американци. В началото на август той забрани на американски компании и граждани да осъществяват бизнес с TikTok.
Тази забрана трябва да влезе в сила в средата на септември. Без продажба TikTok е заплашен от изчезване в САЩ.
Друг указ на Тръмп трябва да влезе в сила в средата на ноември, според който Bytedance трябва да се раздели с всички данни на потребителите в САЩ. Bytedance, също така, вече няма да има право да притежава активи в САЩ, които да се използват за работата на TikTok.
От приложението отхвърлят обвиненията и подчертават, че наред с други неща данни от американски потребители няма да бъдат предадени на Китай.
Какво ще направи Microsoft
Софтуерният гигант Microsoft преговаря за поглъщането на бизнеса на TikTok в САЩ, Канада, Нова Зеландия и Австралия от няколко седмици. Твърди се, че Oracle и други инвеститори също са проявили интерес.
Китай, обаче, полага камъни по пътя на сделката.
Според новите правила от края на август, „ИТ технологиите с персонализация, базирана на анализ на данни“ могат да се продават в чужбина само с разрешение на правителството. Софтуерът на TikTok попада под това описание.
TikTok попадна в сблъсъка между двете най-големи икономически сили в света. Тръмп усили кампанията си за натиск върху Китай преди вероятно най-горещо оспорваните президентски избори през ноември.
Американски служители разкритикуваха практиките за сигурност и поверителност на приложението, предполагайки, че данните за потребителите, събрани чрез него, може да се споделят с китайското правителство. Представители на TikTok многократно отричат подобни твърдения, като отбелязват, че центровете за данни се намират изцяло извън Китай.
Анализатори и банкери изчисляват, че бизнесът на TikTok в САЩ струва най-малко 20 млрд. долара, въпреки че цената ще варира значително в зависимост от това какво е включено в продажбата. Конкретните оферти от Microsoft, която си партнира с Walmart Inc., и Oracle, която е спечелила подкрепа от подкрепящите китайската компания рискови инвеститори като Sequoia Capital, засега не са станали ясни.