Всеки ден все повече и повече се обсъжда ролята на изкуствения интелект в различни сфери. Някои хора изпълняващи определени професии виждат в разработването на AI заплаха за труда си и бързат да се преквалифицират. Други пък гледат на функциите на изкуствения интелект като възможност за усъвършенстване в работата си.
Една сфера от живота ни остава особено подвластна на бързото развитие на изкуствения интелект – образованието. Интернетът също направи революция в образованието, писането на домашни и достъпа до информация. Задава ли се нов подобен поврат в образователната система с развитието на AI?
Домашните работи никога вече няма да бъдат същите
Това заяви основателят на ChatGPT – Сам Олтман в защита на новата технология. Той определи чат бота като нов инструмент в образованието, който ще промени начина на обучение и оценяване на учениците.
Не е тайна, че новият изкуствен интелект внесе смут в образователната система не само в България. Достъпът до неограничена информация, която чата може да преобразува в добре структуриран текст, изкушава много ученици и студенти да използват знанията на изкуствения интелект за подготовка на своите домашни и курсови работи.
Никой не трябва да ги вини за това, защото изкуственият интелект е част от нашата реалност, а достъпът до него е абсолютно свободен. Много учители и лица заети в образованието се опасяват, че използването на чат бота за генериране на текст и писане на разработки ще направи учениците по-мързеливи и няма да развие тяхното собствено мислене.
Създателят на ChatGPT продължава да призовава за отговорното използване на изкуствения интелект. Той изказва нуждата от въвеждане на правила от правителствата, които да определят регулации в използването на изкуствения интелект. Това до голяма степен може да определи до къде и колко инструментите за генериране на текст могат да бъдат използвани в образованието.
Пропастта между учителите и учениците се увеличава
За никого не е тайна, че учителите в България са представители предимно на едно по-старо поколение. За сметка на това, учениците са израснали с технологии и умело си служат с тях. Това създава една огромна пропаст между учители и ученици, която с появата на ChatGPT все повече расте.
Учениците изпреварват учителите си в много отношения, а образователната система тромаво се опитва да догони технологическото развитие, което ни предоставя света. Недостатъчното познание и използване на технологиите на 21 век в образованието е недостатък, който може да доведе до пълното отегчение на учениците и загубата на интереса им към образованието като цяло.
Защо е нужно преподаването на определен материал щом знанието, от което се нуждаем може да бъде лесно достъпно чрез изкуствения интелект? Този и още много въпроси може да се превърнат в доводи към загубата на интерес към образованието като цяло.
Това е едно ново предизвикателство пред образователната ни система, което няма да се реши с поредната промяна в програмата. Използването на изкуствен интелект все повече ще навлезе в ежедневието на учениците, които виждат в него един лесен начин да преминат в следващ клас. Учителите от своя страна нямат нужните знания да се справят с все по-големия брой домашни работи написани от ChatGPT.
Дали това е перспектива пред българското образование за внедряването на технологиите като помощник или предпоставка към задълбочаване на проблема с образователната система и масовото оглупяване? Оставяме разсъжданията на вас.