Прекарали сте прекрасна екскурзия и колкото и да не ви се иска е време да се върнете към рутината и родното място. Само, че има един проблем - авиокомпанията, с която имате резервиран полет не мисли така. И докато чакате да отворят изхода и да ви качат на самолета най-неочаквано получавате съобщение, че полетът е отменен.

В първите секунди не вярвате и мислите, че това е някаква шега, но по лицата на хората около вас, които чакат да се качат на същия самолет разбирате, че това не е никаква шега. Полет наистина няма да има.

А сега какво? Какво следва от тук нататък? Как и кога ще се приберете? Тези и още много подобни въпроси започват да изникват в главата ви след като осъзнаете, че самолетът няма да дойде и да ви открака до дома.

Тази ситуация е позната на много хора, които са пътували със самолет през последните две години. Точно през този период процентът на отменените полети се увеличи, с което и нарастна недоволството на много пътници към някои от най-известните европейски и световни авиолинии.

През изминалото лятото имаше пик на отменените полети. Прогнозата за идващия туристически сезон също не изглежда оптимистична, за това е важно да се какво трябва да правите ако имате лошия късмет да отменят полета ви в последния момент.

Може да разчитате само и единствено на себе си

Да се върнем към ситуацията. Току-що са отменили полет и над 200 човека трябва да намерят алтернативен вариант да пътуват до крайната си дестинация. Вие и семейството ви сте част от групата разярени туристи, които искат да получат обяснение защо полета е бил отменен, но по-важното как и кога ще се приберете у дома.

В първите минути, надеждата, че никой ще измисли решение за този проблем е голяма. Всички пътници са в очакване пред тях да излезе представител на авиокомпанията или на летището, за да даде обяснение и да предложи решение на проблема.

Ако това не ви се случва за първи път знаете, че това няма да стане. От летището ще изпратят служители, които са нагърбени с тежката задача да съобщят на чакащите, че не са запознати с причините за отмяната и нямат алтернативен вариант, с който пътуването все пак да се осъществи.

Тези нещастни служители трябва да са готови да поемат цялата негативна емоция на над 200 човека, които тази вечер няма да се приберат по домовете си.

Освен, че няма да получите адекватна информация, вие автоматично започват участието си в състезание с още 200 човека за да получите място за следващия най-ранен полет.

В такива моменти осъзнавате, че може да разчитате единствено и само на себе си за да осигурите на семейството си най-добрия вариант за връщане у дома. И докато до този момент сте имали все още малка надежда, че някои служител на летището ще предложи помощта си или пък посолството на страна ще изпрати спасителен отряд, вече знаете, че това няма да стане.

Без значение дали с вас пътуват деца или възрастни хора, никой няма да се погрижи дори да ви осигури вода или храна. А иронията е, че ако напуснете гише информация автоматично означава, че се отказвате от минималното съдействие, което служителите на летището могат да ви дадат.

Какви са алтернативите за прибиране у дома

След като ви отменят полета от авиокомпанията трябва да ви бъдат предложени безплатни места за следващия най-ранен полет, който в повечето случаи е след 2 до 4 дни. Имайте в предвид, че местата за тези полети са ограничени и на практика който превари, той завари.

Ако имате шанса да си осигурите място за най-ранния полет, който се предлага от авиокомпанията, то вие наистина сте късметлия.

Много хора обаче едва ли ще успеят да се вредят, което пък автоматично ще увеличи престоя им на тази дестинация. Това не устройва много от пътниците, които работят или имат важни задължения, крайни срокове или просто не разполагат със свободно време.

Следващият вариант, който използват най-нетърпеливите пътници е да си купят билети за първият възможен полет до дома за тяхна сметка. Всички знаем, че закупуването на самолетни билети в последния момент е скъпо удоволствие, но някои неща са по-важни от парите.

Ако ви се наложи да използвате този вариант ви съветваме да запазите фактурите и касовите бележки за закупуването на самолетни билети, за да може да ги представите пред авиокомпанията, когато предявявате иска за обезщетение.

Възможно ли е да получите обезщетение за отменен полет и как става това

В случаи на отменен полет авиокомпанията се задължава да осигури хотел на всеки желаещ. Това на пръв поглед звучи страхотно. Истината е, че с осигуряването на хотел много от авиокомпаниите измиват ръцете си и не връщат парично обезщетение на хората, които са решили да се възползват от възможността за хотел.

Освен към авиокомпанията може да изпратите иск и към други фирми, които предлагат услуги за уреждане на парични компенсации при отменен или закъснял полет. При използването на тези услуги вие се съгласявате да бъдете представлявани от лицето на адвокат, който да представи вашия иск в съда.

След като приложите всички нужни документи, фактури и касови бележки последващата процедура за подаването на иск за компенсация се извършва от адвокати на компанията.

Комисионната на тези фирми е в размер между 10 и 25%, а паричната компенсация зависи от разстоянието между началната и крайната дестинация.

Имайте в предвид, че подобни процедури отнемат много време и може да се наложи да чакате за изплащане на компенсацията до година след подаване на иска.

Изводи и препоръки за спокойно пътуване

Изводът от тази статия не е да спрете да пътувате. Когато предприемате пътуване вие поемате много рискове, но надеждата, че всичо ще е наред винаги е по-голяма. И ако искате всеки път всичко да мине безпроблемно ви съветваме да проучвате обстойно авиокомпаниите, с които пътувате и какви са техните условия и правила.

Няма как да се предвиди дали един полет ще бъде отменен, но за допълнителна гаранция ви съветваме винаги да сключвате застраховка с авиокомпанията. Повечето подобни практики включват изплащане на определена сума при закъснял полет, неизлетял полет или загубен багаж.

Ако планирате важно пътуване най-добре да сключите допълнителна застрховка за пътуване в чужбина, която не е обвързана с авиокомпанията.

Най-добрият съвет, който можем да ви дадем е да се подготвите предварително за всяка възможна ситуация. Така по-лесно ще останете спокойни и адекватни, ако нещо непланирано се случи.