SpaceX на Илон Мъск, Blue Origin на Джеф Безос, Orbital на ATK, ViaSat, SES, OneWeb и повече от 10,000 други търговски компании през последните 20 години формираха бързо развиващ се сектор, известен като „новият космос".

Той е посветен на увеличаването на достъпа до космическото пространство за физически лица, обслужването на космическите станции, експлоатация на спътниците, военно-техническите инструменти, анализа на данни и дори спекулативни въпроси като космическия туризъм, производството и добива на астероиди.

SpaceX е изстрелял хиляди спътници за обществена и частна употреба

Услугата Starlink на Илон Мъск продължава да предоставя интернет услуги в Украйна въпреки проблемите с други средства за телекомуникация в резултат на продължаващия конфликт с руснаците.

Но тя се превърна и в потенциална цел за руските военни, въпреки че Мъск се споразумя с Пентагона за цената на допълнителните услуги за украинците, пише в цитиран от БГНЕС анализ на Financial Times Рана Форуар, американска писателка, бизнес колумнистка и заместник-редактор на финансовата медия.

Кой контролира икономиката в космоса

Така стигаме до мащабния дебат за това кой трябва да контролира космическата икономика, която според фондацията с нестопанска цел Space Foundation е достигнала 469 млрд. долара през 2021 г., а според прогнозите на Bank of America до 2030 г. ще достигне 1,4 трлн. долара.

Приходите на търговската част на космическия сектор са нараснали с 6,4% в сравнение с 2020 г., се казва в доклада на Space Foundation, като по-голямата част от ръста идва от 19% увеличение на държавните разходи за военни и граждански космически програми (в Индия те са 36%, а в Китай и САЩ - съответно 23% и 18%).

Доскоро изследването на космоса се свързваше с правителствени програми за национална сигурност, национална гордост и научни изследвания, но след две фатални катастрофи на совалки (Challenger през 1986 г. и Columbia през 2003 г.) САЩ започнаха да разхлабват централизирания правителствен контрол върху тази област.

В резултат на това през 2004 г. президентската комисия на САЩ по прилагането на космическата политика стигна до заключението, че "ролята на НАСА трябва да бъде ограничена до областите, в които има убедителни доказателства, че само правителството може да извършва предложените дейности“.

Въпреки че публично-частните програми по разработка и изстрелване на спътници съществуват от 60-те години на миналия век, новото поколение търговски космически компании започна да набира скорост едва след прекратяването на програмата за совалки (напълно отменена през 2011 г.).

Конгресът промени финансовите стимули и разработи нови политики за насърчаване на приватизацията (програмата за търговски услуги за орбитален транспорт). НАСА и други правителствени агенции се превърнаха в клиенти на частни космически изпълнители, а не в създатели или поне надзорници на нови технологии.