Не познавам човек, който поне веднъж да не е страдал от FOMO. Ако тази абревиатура не ви говори нищо, то представете си следната ситуация – приятел ви кани на събитие през уикенда, въпреки че вие изрично сте казали, че този уикенд имате да довършвате неща от работа. Във вас се заражда чувството, че това събитие може да е най-якото преживяване в живота ви и вие по никакъв начин не трябва да го пропускате.
Точно това представлява FOMO ефектът – страх, че ще пропуснете нещо важно (fear of missing out). При много хора този ефект е още по-осезаем след като лятото започна, а интересни събития и предложения за пътуване дебнат от всякъде.
FOMO се засилва изключително много с използването на социалните мрежи и нуждата постоянно да сме информирани, дали не пропускаме нещо. Постоянното скрояване, отваряне на сторита и следенето дали приятелите ни са публикували нещо ново през няколко часа е част от проверката дали не сме пропуснали важно виртуално събитие докато си живеем в реалния свят.
FOMO – изкусен начин за манипулация с цел по-големи печалби
Тъй като сме социални създания ние имаме нуждата да бъдем приемани от обществото. За да сме приемани трябва да покажем, че сме част от него, а в днешният свят това означава, че сме на гребена на вълната и не изпускаме нищо актуално.
Ако хората започнат да говорят усилено за събитие или място не пропускаме да го посетим, когато излезе новият айфон се редим пред магазините, дори и старият още да работи, теглим всички нови социални мрежи, дори отново да си общуваме с едни и същи хора.
Маркетолозите много добре познават това поведение на потребителите и без капка свян се възползват от него. Но можем ли да ги виним щом самите ние определяме подобни правила с поведението си?
FOMO ефектът е страхотна стратегия за правене на повече печалба чрез вменяването на страха, че ако не отидем на това събитие, не си купим този продукт или не започнем да използваме най-новото приложение ние ще загубим нещо важно.
Защо за нас е важно да бъдем приемани
FOMO в голяма степен се изразява и поради причината, че искаме да бъдем приемани от обществото. Ако никога не изпускаме нищо, винаги сме информирани какво се случва с приятелите ни ние ще сме в крак със събитията – ще можем да коментираме и да обсъждаме тези неща. Това създава общи истории и теми за разговор и може да ни сближи с хората.
Човечеството е оцеляло, защото са се създавали общности. Хората са създадени за да се групират. Това, което ни свързва са общите интереси и преживявания. Ако пропуснем нещо, което смятаме за важно за нашият кръг от хора е много по-вероятно скоро да бъдем отцепени от този кръг, поради простата причина, че не сме част от актуалните теми и събития.
Да вземем за пример социалните мрежи и признанието, което получаваме от там. Ако спрем да ги използваме или просто спрем да публикуваме това ще намали вниманието към нас. Така се създава страха, че ще бъдем забравени, недооценени или дори отритнати.
Страхът да не пропуснем нещо не трябва да е водещ, когато трябва да вземем решение как да си прекараме времето. Много млади хора пренебрегват почивката и спокойствието си, за да бъдат навсякъде по всяко време, само и само да не пропуснат нещо „важно“. FOMO е ефект, който може да доведе до развитието на тревожност и депресия. Истината е, че едно пропуснато събитие винаги ще изглежда по-интересно от едно преживяно.
Дали има начин да се преборим с това чувство? Да, постепенно можем да се отървем от тревогата, че изпускаме нещо. Това може да се случи само след като подредим приоритетите си и ги следваме без страх, че ще изпуснем най-важното събитие в живота си само ако изчезнем за кратко от социалните мрежи или изберем да си починем вкъщи.