Европейската комисия (ЕК) възнамерява сериозно да ограничи обхвата на действие на големите цифрови компании. Корпорациите трябва да поемат доста по-голяма отговорност за съдържанието на своите платформи, да оставят повече място за по-малки конкуренти и в същото време трябва да се подчиняват на по-строг надзор.

Нарушенията могат да доведат до високи глоби, а в най-лошия случай - до ликвидация.

Според волята на Брюксел, така Европа трябва да играе новаторска роля в регулирането на мощните технологични гиганти.

„С предложенията организираме нашето цифрово пространство за следващите няколко десетилетия.“, заяви комисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон.

Каква е същността на предложението

Законодателният пакет се състои от два компонента, които имат за цел да дадат възможност на ЕК и националните надзорни органи да се намесят по-бързо: Законодателен акт за цифровите услуги и Законодателен акт за цифровите пазари.

Новите правила ще защитават по-добре потребителите и техните основни права онлайн и ще доведат до по-справедливи и по-отворени цифрови пазари за всички.

Един съвременен правилник в рамките на единния пазар ще насърчи иновациите, растежа и конкурентоспособността и ще предостави на ползвателите нови, по-добри и надеждни онлайн услуги.

Той също ще подпомогне разрастването на по-малки платформи, малки и средни предприятия и новосъздадени предприятия, като им предоставя лесен достъп до клиенти в рамките на целия единен пазар, като същевременно намалява разходите за привеждане в съответствие.

Освен това новите правила ще забранят нелоялните условия, наложени от онлайн платформите, които са станали или се очаква да станат “пазачи на информационния вход” в единния пазар. Двете предложения са в основата на амбицията на Комисията да превърне това десетилетие в цифровото десетилетие на Европа.

„Двете предложения служат на една цел: да се гарантира, че ние като ползватели, имаме достъп до широк избор от безопасни продукти и услуги онлайн. Също и че предприятията, функциониращи в Европа, могат свободно и справедливо да се конкурират онлайн, точно както го правят и офлайн.

Светът е един и същ. Трябва да можем да пазаруваме по безопасен начин и да вярваме на новините, които четем.

Защото това, което е незаконно офлайн, е също толкова незаконно онлайн“, заяви Маргрете Вестегер, изпълнителен заместник-председател с ресор „Европа, подготвена за цифровата ера.”

Според комисаря по въпросите на вътрешния пазар Тиери Бретон Множество онлайн платформи вече играят централна роля в живота на нашите граждани и предприятия и дори в нашето общество и демокрация като цяло.

„С днешните предложения организираме нашето цифрово пространство през следващите десетилетия.

С хармонизирани правила, предварителни задължения, по-добър надзор, бързо правоприлагане и възпиращи санкции ще гарантираме, че всички, които предлагат и използват цифрови услуги в Европа, ще се възползват от сигурността, доверието, иновациите и възможностите за бизнес“.

Законът за цифровите услуги (DSA) актуализира 20-годишните правила на играта за цифровата икономика (Директивата за електронната търговия). В същото време той възлага повече отговорност на големите доставчици с над 45 милиона потребители в ЕС за продуктите или публикациите на техните пазари и социални мрежи.

От друга страна, няма общо задължение за надзор на съдържание, качено от потребители.

Онлайн посредниците се превърнаха в жизненоважни участници в цифровата трансформация, а онлайн платформите по-специално създадоха значителни ползи за потребителите и иновациите, улесниха трансграничната търговия в рамките на ЕС и извън него, а също и откриха нови възможности пред различни европейски предприятия и търговци.

Същевременно те могат да бъдат употребени и като средство за разпространение на незаконно съдържание, или за онлайн продажба на незаконни стоки или услуги. Появиха се няколко много големи участници като квазипублични пространства за обмен на информация и онлайн търговия.

Те станаха системни по своя характер и създават особени рискове за правата на потребителите, информационните потоци и участието на обществеността, твърди комисията.

Huawei избледнява и в още една държава

В Ландсберг на Лех, Бавария, мобилният оператор Telefónica експериментира с нов тип клетъчна мрежа. Докато операторите досега са били силно обвързани с един доставчик, нова мрежова архитектура би трябвало да позволи в бъдеще да се сменят гъвкаво всички компоненти.

Този подход се нарича „Open RAN“ – споделят експерти от бранша.

„Въз основа на такива технологични подходи можем да осигурим и ускорим дигитализацията в Германия“, ентусиазиран е шефът на Telefónica Germany Маркус Хаас пред Handelsblatt.

Какво не казва Хаас: най-важната причина за експериментите е дебатът за китайските доставчици на мрежово оборудване Huawei и ZTE. Федералното правителство води спорове от две години, сега има законопроект, кабинетът трябва да го представи по-късно в сряда.

За разлика от страни като Великобритания и Швеция, Германия не изключва китайските компании. Но Берлин също подлага използването на продукти от компаниите на строги правила.

Това е проблем за германските мрежови оператори: те се оказаха силно зависими от Huawei през последните няколко години и най-сетне го осъзнаха. В мрежата на Deutsche Telekom, Vodafone и Telefónica около половината от всички компоненти обикновено идват от Huawei.

С новия 5G клетъчен стандарт данните могат да се предават в реално време. Това отваря нови възможности за индустрията, но също така увеличава риска от кибератаки.

Ето защо и фокусът върху сигурността е голям.