Компаниите за споделяни пътувания Uber Technologies Inc. и Lyft Inc. ще направят всички пътувания до и от местата за ваксинация в САЩ безплатни до 4 юли в рамките на ново партньорство с Белия дом.

Координаторът на Белия дом за Covid-19 Джефри Зинтс описа подробно новите стъпки във вторник с разговори с губернатори като част от усилията на администрацията на Джо Байдън да постигне целта 70% от възрастното население на САЩ да получи поне една доза ваксина до 4 юли.

Байдън също се срещна виртуално с група губернатори във вторник следобед, за да обсъди усилията за ваксинация.Администрацията ще предостави данни за около 80 хил. места за ваксинация на Lyft и Uber като част от транспортното партньорство, казва висш служител в администрацията пред Wall Street Journal.

Въпреки че компаниите вече предлагаха безплатни или по-евтини пътувания при някои обстоятелства, пътуванията вече ще бъдат напълно безплатни за всеки в САЩ, който отиде на място за ваксинация, за да получи ваксина, а Lyft и Uber ще популяризират пътуванията до и от хиляди центрове за ваксинация чрез своите приложения.

Функцията ще започне през следващите две седмици и ще продължи до 4 юли, когато Байдън има за цел да постигне достатъчен брой ваксинирани хора, за да позволи по-безопасни събирания за Деня на независимостта.

Защо точно сега

Новите мерки се вземат в момент, в който интересът към ваксините намалява през последните седмици, което кара администрацията да прехвърли метода си на разпределение към щатите, докато правителствата и частните компании проучват начини за стимулиране на хората.

"Въпреки че страната отбелязва добър напредък, „все още не всички са имали шанса да се ваксинират. Ето защо ние използваме всички инструменти, с които разполагаме, и привличаме партньори в различни сектори, за да постигнем целта на президента да имаме поне 70% от пълнолетните американци с поне една доза до 4 юли.“, каза Зинтс.

Байдън също ще предостави милиарди долари допълнително финансиране на Щатите за подпомагане на усилията им за ваксинация, които ще бъдат разпределени чрез Федералната агенция за управление при извънредни ситуации от пакета за облекчаване на кризата в размер на 1,9 трилиона долара, подписан през март.

Щатите, местните и общностните лидери могат да използват помощта на FEMA, за да финансират разходите за лични, телефонни и онлайн контакти, за да популяризират наличността на ваксините и да предоставят информация за тяхната безопасност и ефикасност. Парите ще бъдат насочени и към предоставянето на ваксинации на хората чрез техните работодатели, лекари или други доставчици на здравни услуги.

Uber и Lyft заявиха, че няма да получат заплащане от федералното правителство за пътуванията до и от местата за ваксинация. Договорът от вторник би могъл да помогне на компаниите да върнат пътниците на техните платформи, както и да насърчи нови потребители да се регистрират. Пандемията съкруши операциите на компаниите за споделени пътувания и бизнесът им поне засега не се върна на нивата преди пандемията.

Транспортното партньорство ще разшири усилията, които вече са в ход, за да помогне с пътувания до ваксинационните центрове. През последните месеци гигантите в споделените пътувания си партнираха с аптеките и други групи, за да осигурят безплатен или по-евтин транспорт в определени райони, с акцент върху общностите с ниски доходи, незастрахованите и уязвимите американци.

И двете компании лобираха да станат част от усилията за справяне с COVID-19. Ръководителите на Lyft се срещнаха с преходния екип на Джо Байдън през декември и споделиха своя анализ на публични данни за милионите американци в риск, които имат ограничен обществен транспорт.

Белият дом се е свързал с Lyft и Uber относно евентуално предлагане на безплатни пътувания до местата за ваксинация за всички американци през миналата седмица, според длъжностното лице, което заяви, че двете компании са се съгласили с плана и ще работят през следващите седмици, за да интегрират програмата за ваксиниране в своите приложения.

„Да помогнем на повече американци да се ваксинират помага на общността на шофьорите и пътниците на Lyft и ние сме благодарни на администрацията на Байдън за приоритизиране на достъпа.“, казва Джон Цимер, съосновател и президент на Lyft.

Главният изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи заяви, че този ход ще задълбочи предишните глобални ангажименти на компанията за улесняване на достъпа до коронавирусни ваксини.

„Ваксините са най-добрата ни надежда да победим тази пандемия и скоро всички в Америка ще могат да вземат безплатен Uber, за да се ваксинират“, казва Косровшахи.

Glovo ще изпълнява бързо етапа си на експанзия

Навлязлата на българския пазар едва през март испанска компания за доставка на стоки от различни категории Glovo планира бързо разрастване в България. Glovo смята да навлезе в по-малките населени места у нас през 2021 г., след като стартира дейност в София, Пловдив и Варна.

“Бизнесът ни в България е на етап „експанзия“. Вероятно ще предложим услугите си в 60 града. Искаме да покрием колкото се може повече население”, заяви Виктор Ракариу, генерален мениджър за Централна и Източна Европа в Glovo, в предаването “Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria.

След време повечето заведения ще предлагат определен вид доставки, дори тези от най-висок клас. Също така, други бизнеси ще се насочат към суперекспресните доставки.

В цяла Европа вече има много стартъпи за т. нар. “тъмни магазини”. Това е нещо като супемаркет в супермаркета, който е насочен изцяло към онлайн потребителите и който дава възможност за доставка в рамките на 10-15 минути, каза Ракариу.