Американският технологичен концерн Apple ще разшири своя рекламен бизнес, точно в период, в който въвежда нови правила за поверителност на iPhone, които вероятно ще осакатят таргетираните реклами, предлагани от нейните конкуренти, включително Facebook, позовавайки се на двама свои източници.

Производителят на iPhone вече продава реклами при търсене за своя App Store, които позволяват на разработчиците да плащат за най-добрия резултат. Например при търсене на „Twitter“ първият резултат е TikTok.

Сега Apple планира да добави втори рекламен слот в раздела „Предложени“ приложения на страницата си за търсене в App Store. Този нов слот ще бъде пуснат до края на месеца, твърди един от източниците, и ще позволи на рекламодателите да популяризират своите приложения в цялата мрежа, а не в отговор на конкретни търсения.

Apple отказва официален коментар по темата. Разширяването е първият конкретен знак, че Apple планира да подобри собствения си рекламен бизнес едновременно с разклащането на по-широката индустрия за цифрови реклами на стойност 350 млрд. долара, на която лидери са Facebook и Google.

Какво ще има в ъпдейта iOS 14.5 на Apple

Предстоящата актуализация на софтуера на Apple, iOS 14.5, ще забрани на приложенията и рекламодателите да събират данни за потребители на iPhone без тяхното изрично съгласие. Очаква се повечето потребители да изберат да бъдат по-малко проследявани, нанасяйки огромен удар върху начина, по който работи индустрията за мобилната реклама.

Apple заяви и това, че промените ще подобрят поверителността на потребителите, но някои критици обвиняват компанията, че се надява да засили собствения си все още млад рекламен бизнес. Марк Зукърбърг, който е главен изпълнителен директор на Facebook, пояснява:

„Apple може да каже, че правят това, за да помагат на хората, но ходовете ясно разкриват техните конкурентни интереси“.

Apple отдавна иска да бъде голям играч в мобилната реклама. През 2010 г. дори от Ябълката лати 275 млн. долара за придобиването на компанията за мобилна реклама Quattro Wireless, след като беше победен от Google в наддаването за AdMob за 750 млн. долара.

Същата година Apple стартира iAd, многогодишно усилие за изграждане на рекламен бизнес. При пускането на пазара iAd имаше изискване за минимална договорна цена от 1 млн. долара, но в рамките на една година намали наполовина изискването.

Apple се опита да поддържа творчески контрол върху рекламите и неохотно споделяше потребителски данни с търговци, твърдят анализатори от Bernstein. Две години по-късно Apple намали минималния договор на само 50 долара и цялото усилие беше спряно в началото на 2016 г.

Междувременно пазарът на онлайн реклама процъфтява с годишни продажби от 378 млрд. долара.

Google и Facebook са двата най-големи играчи на пазара, но изпълнителният директор на Apple Тим Кук многократно е атакувал техните бизнес модели като неустойчиви поради факта, че те натрупват и използват големи масиви от данни, за да насочват рекламите си.

Bernstein изчисли, че в момента Apple печели около 2 милиарда долара годишно от реклами в мрежата за търсене в App Store, с 80 процента маржове. Apple също така продава реклами в своите приложения за акции и за новини.

Втори рекламен слот в App Store вероятно ще се хареса на рекламодателите, след като промените в поверителността на iPhone намалят ефективността на таргетираните реклами. Но заложени са много повече от само пари, твърди Ерик Зауферт, експерт по мобилна реклама.

Преди десетилетие App Store изигра критична роля за това как потребителите откриваха ново съдържание.

Зауферт казва пред технологичния сайт Stratechery по-рано тази година, че Apple някога бе „производител на крале - ако бъдете подчертани по някакъв начин, оценката на вашата компания може да се увеличи със сто милиона долара“.

Той предположи, че сега Apple иска да си възвърне това ниво на контрол.

„Ако Apple осакати мобилната реклама, тогава App Store отново се превръща в основната точка за откриване на приложения и Apple ще решава как човек ще използва своя iPhone, Apple ще решава кои приложения са най-популярни.“, каза той.

Румънски стартъп с успешна стъпка напред

Основаната в Румъния компания UiPath успя да осъществи в сряда най-голямото първично публично предлагане (IPO) на стартираща компания с европейски корени в САЩ. Софтуерната компания бе листната при оценка от 29 милиарда долара.

В последния кръг от частно финансиране UiPath дори беше оценена на 35 милиарда долара. Банките вероятно са се споразумели за по-ниската цел за пазарна капитализация, тъй като интересът към облачните услуги на фондовите борси наскоро отслабна.

Така се очакваше бързо покачване на цената на акциите и то всъщност се случи: за кратък период от време акциите поскъпнаха с 20 процента и дори напуснаха търговията с плюс от 23,2 процента. В допълнение към главния изпълнителен директор и съосновател Даниел Динеш, по-специално германският финансист Earlybird може да отчете IPO-то като огромен успех.

iPath е специалист по софтуерни роботи. Технологията автоматизира повтарящите се дейности на хората на компютъра - така корпорациите спестяват работна ръка и пари. Според анализаторската компания Gartner пазарът се очаква да достигне 1,89 млрд. долара през 2021 г. и да продължи да расте с двуцифрени процентни темпове до 2024 г.

Банките, търговията на дребно и здравният сектор използват софтуера на UiPath днес. В случая на застрахователни компании този софтуер може автоматично да обработва искове. Компанията успя да увеличи приходите си през миналата година с 81 процента до 607,6 милиона долара, като същевременно намали нетната си загуба с 80 процента до 92,4 милиона долара.