Американският технологичен концерн Apple изкара толкова пари през последното тримесечие, колкото досега е успявал да прави само през коледния сезон. Приходите са нараснали с 36 процента на годишна база до 81,4 милиарда долара.
В крайна сметка е генерирана печалба от 21,7 милиарда долара (18,4 милиарда евро) - 93 процента повече, отколкото година по-рано.
За текущото тримесечие Apple отново обеща двуцифрен растеж - но в същото време предупреди, че iPhone също ще бъде засегнат от настоящите затруднения във веригите за доставки, измъчващи целия технологичен бранш, предава Bloomberg.
Компанията заяви на конферентен разговор във вторник, че ограниченията на доставките ще засегнат iPhone и iPad през текущото тримесечие. Забавянето на търсенето на услуги също ще доведе до по-слаб ръст.
Без конкретни цифри, представени лично от компанията
Както винаги Apple отказа да предостави конкретни прогнози за приходите, практика, която прие по време на пандемията. Предпазливите коментари предизвикаха спад в цената на акциите с 2,9% в късната търговия и последваха ръст на продажбите от 36% през третото тримесечие, като приходите от 81,4 милиарда долара разбиха прогнозата на Wall Street за 73,8 милиарда долара.
Но инвеститорите се придържат към изчаквателна нагласа. Недостигът на части и несигурните ограничения заради Covid ще продължат да тежат върху бизнеса на Apple и през тази година.
През последното тримесечие iPhone отново осигури по-голямата част от растежа. Продажбите в бизнеса със смартфона са нараснали почти наполовина до около 39,6 милиарда долара, както обяви Apple след затварянето на американския пазар във вторник.
Но имаше и значителен ръст в при компютрите Mac, таблетите iPad и други устройства.
Третото фискално тримесечие на американския концерн, което продължава до края на юни, традиционно е по-малко вълнуващо, наред с други неща, защото много потенциални купувачи на iPhone вече гледат към есента в очакване на новите модели.
Но този път имаше изключителни три месеца. Резултатът е сравним с приходи от 84 млрд. долара през коледното тримесечие на 2018 г. и печалба от 22,2 млрд. долара година по-късно.
Фондовият пазар, обаче гледа напред и дори след представените цифри остана да виси въпросът доколко Apple може да се справи с глобалните затруднения в предлагането, наред с дефицита на чиповете.
За последното тримесечие Apple вече прогнозира три до четири милиарда долара по-ниски приходи заради оскъдни компоненти за iPad и Mac. По отношение на някои от проблемите Apple успя да предприеме мерки за противодействие, така че в крайна сметка тежестта беше по-малка, каза финансовият директор Лука Местри.
През текущото тримесечие обаче това ще удари iPhone и iPad - и отрицателният ефект ще бъде по-голям, предупреди той, без да дава конкретика. Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук също не коментира дали затрудненията могат да повлияят и на коледния бизнес.
В същото време, обаче той подчерта факта, че има повече проблеми с чиповете с по-стари технологии и че разходите за компоненти за Apple намаляват, дори и да има някои колебания. Разходите се увеличават обаче другаде: „Ние плащаме повече за транспорт, отколкото бих искал“.
Още причини за увеличаването на продажбите
Apple не трябва да се притеснява за финансовите разходи за това. Компанията разполага с резерви от 194 млрд. долара - дори ако те се компенсират отчасти от дългове от 122 млрд. долара.
Преди данъчната реформа в САЩ Apple бе държала чуждестранните печалби в Ирландия. Като се имат предвид по-високите данъчни ставки по онова време, беше по-евтино да се взема назаем за дивидентите на акционерите, отколкото да се връщат парите обратно в САЩ. Междувременно Apple плаща данък върху чуждестранните приходи в САЩ.
Изпълнителният директор Тим Кук каза, че в момента работят 1 млрд. iPhone и общо около 1,65 милиарда устройства на Apple. Кук посочи, че успехът в продажбите на iPhone 12 е постигнат, въпреки че свръхбързият интернет стандарт 5G все още е в начален стадий в повечето региони. Устройството бе проектирано за новата технология.
С особения успех на смартфона съставът на продажбите се промени за сметка на други продукти като лаптопи, iPad или услуги, които включват облачни услуги, музикални и филмови програми или платежни услуги.
Компютрите Mac, iPad и часовниците също са нараснали силно, макар и по-слабо от iPhone. Услугите генерират дял от приходите от 21 процента през тримесечието и малко под 18 процента през първите девет месеца.
Доходоносният бизнес с услуги, в който влизат постъпленията от абонаментни оферти като Apple Music или iCloud, нарасна с почти една трета до малко под 17,5 милиарда долара през фискалното тримесечие, приключило в края на юни. Apple има повече от 700 милиона клиенти на абонаментни услуги - около 150 милиона са добавени в рамките на една година.
От началото на пандемията работата и ученето от дома са увеличили продажбите на Mac и iPad, наред с други неща. Тази тенденция продължава и сега.
Продажбите на Mac нараснаха с 16 процента до 8,2 милиарда долара, а бизнесът с iPad расте с 12 процента до почти 7,4 милиарда долара. В подразделението за слушалки AirPods, умния часовник Apple Watch и аксесоарите продажбите са нараснали с 36 процента до 8,78 млрд. долара.
Тази категория включва Apple Watch, AirPods, Apple TV, HomePod и различни други аксесоари. Apple не е актуализирала слушалките AirPods от 2019 г., ъпдейтът на Apple Watch от миналата година бе незначителен, а актуализациите на Apple TV тази година бяха фокусирани върху по-бърз процесор и преработено дистанционно управление.