Правителството на САЩ обжалва решението, което блокира забраната на администрацията на президента Доналд Тръмп за TikTok, става ясно от нови съдебни документи.
На 7 декември 2020 г. съдията от окръжния съд на САЩ Карл Никълс във Вашингтон стана вторият съдия в САЩ, който блокира опита на Министерството на търговията да спре изтеглянето на приложението TikTok от магазините за приложения в САЩ, позовавайки се на заплахи за националната сигурност.
Администрацията на Тръмп изрази загриженост относно приложението за споделяне на видеоклипове заради факта, че е китайска собственост чрез компанията майка ByteDance и е налице потенциален риск за достъп до американските потребителски данни на TikTok от китайското правителство.
В крайна сметка това доведе до решението на президента Тръмп да използва правомощията си за налагане на изпълнителна заповед, за да забрани TikTok от пазара в САЩ.
В отговор TikTok се зарече да се бори със заповедта в съда, като в същото време влезе в преговори с американски компании за потенциалната продажба на американските си операции в случай, че заповедта бъде потвърдена, припомня Ройтерс.
Преди решението на 7 декември по въпроса група от създатели на съдържание в TikTok успешно оспори забраната, когато американският съдия Уенди Бийтълстоун в Пенсилвания издаде заповед, блокираща ограниченията, които иначе биха накарали TikTok да спре операции в САЩ.
Създателите заявиха, че забраната ще ги накара да загубят доходите си чрез спонсорството на марки и други възможности, предоставяни от платформата.
Следвайки тази заповед, в отделното дело, водено от TikTok, съдия Карл Никълс отсъди, че Тръмп е превишил властта си, опитвайки се да забрани приложението в САЩ, като посочи действието на властите като „произволно и капризно“.
Говорителят на американското Министерство на търговията заяви по време на делото, че ще продължи да се съобразява със заповедите, но възнамерява „енергично да защитава и усилията за изпълнение на министъра“.
За кого 2020 г. беше най-трудна
Ако има човек в технологичната индустрия, за когото 2020 г. беше кошмарна в корпоративно отношение, това е Джан Имин. Той не попада в графата на най-популярните лица от Силициевата долина, а светлината на прожекторите сякаш рядко пада върху него.
Но през тази година всички научиха името на компанията му, дори и онези, които не се вълнуваха от нея. Става дума за TikTok.
Една привидно безобидна социална мрежа, създадена от китайската компания ByteDance, се оказа в центъра на безпощадната битка за надмощие в търговията, технологиите и всичко останало, която водят Вашингтон и Пекин.
Цялата сага започна през август, само три месеца преди президентските избори в САЩ, когато държавният глава Доналд Тръмп подписа два указа, с които забранява всякакви бизнес отношения с китайските приложения TikTok и WeChat (собственост на Tencent).
Като причина Тръмп изтъкна опасенията за сигурността на страната, защото двете услуги потенциално могат да дават достъп на китайските власти до личната информация на американските граждани.
Всичко това е свързано с редицата действия, които САЩ предприеха в последните години, за да се опитат да ограничат влиянието на Китай над технологичния пазар. Но за TikTok новината не беше никак добра, а компанията веднага се обърна към съда, за да се опита да блокира действията на Вашингтон.
Какво поиска Тръмп, за да пощади ТикТок
Онова, което Тръмп поиска, за да даде достъп на TikTok до американския пазар, звучеше безпощадно – китайската компания да продаде бизнеса си в страната на американска фирма.
Последва серия от оферти, защото, както се оказа, TikTok е апетитна хапка за редица технологични гиганти – от Microsoft до Twitter. В крайна сметка предложението на Oracle получи личната благословия на Тръмп и на 15 септември близкият до държавния глава лидер на компанията Лари Елисън заяви, че страните са си стиснали ръцете.
Китай отвърна на удара, като промени регулациите си, така че до голяма степен да има ключовата дума за продажбата на бизнеса на TikTok.
Джан Имин сякаш беше на тенис мач, докато гледаше как бизнесът на компанията му се прехвърля напред-назад в една чисто политическа битка, в която той се оказа замесен по неволя. В момента продължават съдебните спорове дали магазините за приложения в САЩ трябва да позволят TikTok да може да се сваля и ползва в страната.
Въпреки всичко, TikTok е най-сваляното приложение в света в периода от януари до края на ноември тази година, сочи доклад на App Annie. Според него платформата се радва и на значителен скок на потребителските разходи в услугата спрямо миналата година.
А благодарение на това има големи шансове да монетизира, при това доста добре, всичко, което е изградила до този момент. Все пак App Annie очаква социалната мрежа да премине границата от 1 млрд. месечно активни потребители през 2021 г., а с това платформата показва, че е напълно подготвена да се бори с играчи като Instagram.
Големият въпрос, който остава за 2021 г., е дали TikTok ще успее да излезе от политическия конфликт невредима. Засега няма изгледи това да се случи.
Все още не е ясно каква ще е позицията на новия президент на САЩ Джо Байдън, след като той встъпи в длъжност съвсем скоро, но се очаква до известна степен той да запази твърдата позиция срещу Китай. Това не е добра новина за Джан Имин.
Но отвъд тези проблеми, TikTok остава концентрирана върху своята задача номер едно: да привлича все повече и повече млади потребители, защото те стоят в центъра на новите социални мрежи.