Американските технологични корпорации ще се възползват и през 2021 г. от технологичния отскок, който обществото преживява в резултат на пандемията на коронавируса. Това поне показват резултатите за първото тримесечие на 2021 г., които Microsoft и компанията майка на Google Alphabet представиха във вторник.
Резултатите на Google, показващи отскок в продажбите на реклами, свързани с пътувания и търговия на дребно, предложиха добър преглед на онлайн разходите в пост-пандемичния свят: Бизнесът стимулира дигиталния маркетинг, за да привлече обществото, желаещо да възобнови нещото, наподобяващо нормалния стар живот.
В сравнение, със същото тримесечие на миналата година, когато Съединените щати току-що бяха засегнати от пандемията, продажбите на Alphabet са нараснали с 34% до 55,3 млрд. долара между януари и март.
Чистата печалба на холдинга нараства до 17,9 млрд. долара, или 26,29 долара за акция спрямо 6,8 млрд. долара, или 9,87 долара за акция година по-рано, предава Bloomberg.
Ограниченията на Covid-19 ограничават пътуванията и излизанията до физически магазини, две ключови области в бизнеса с търсене на Google. Акциите на Alphabet обаче поскъпват с повече от 30% тази година поради оптимизма, че ваксинациите в САЩ ще съживяват тези дейности.
Компанията също така напредва в електронната търговия, но все още изостава от конкурента Amazon.com Inc. Докато повечето големи технологични компании процъфтяваха по време на пандемията, ефективността на Alphabet беше неравномерна.
Приходите от реклами в YouTube процъфтяват, когато хората бяха задължени да остават вкъщи, облекчавайки скуката, като гледат видеоклипове онлайн. Бизнесът на Google в областта на изчислителните облаци също се разрасна бързо заради нарастването на търсенето на интернет-базирани услуги от страна на работещи отдалечено служители.
Въпреки това онлайн търсачката страда от спад в търговските заявки за неща като полети и хотели. Сега, след като са направени над 1 милиард ваксини срещу Covid-19 според тракера за ваксините на Bloomberg, потребителите са започнали отново да излизат в ресторанти, магазини и дори ваканционни дестинации - и често взаимодействат с услугите и рекламите на Google, преди да го направят.
Рут Порат, главен финансов директор, казва, че резултатите „отразяват повишената активност на потребителите онлайн и широкообхватния ръст на приходите на рекламодателите“.
По време на конферентен разговор с анализатори Порат поясни, че не е ясно колко „трайна“ ще бъде скорошната промяна в поведението на потребителите, тъй като това ще зависи от глобалния темп на възстановяване от Covid-19.
Междувременно Бордът на директорите на Alphabet упълномощи компанията да изкупи допълнителни акции от клас С за до 50 млрд. долара. Акциите поскъпнаха с 4,2% в следборсовата сесия търговия, след като затвориха на ниво от 2 290,98 долара в Ню Йорк по-рано във вторник. Това поставя акциите напът към нов рекорд в сряда и оценява компанията на над 1,5 трилиона долара.
Саундар Пичай с интересно мнение по ситуацията
Главният изпълнителен директор Сундар Пичай се опитва да разшири концерна отвъд рекламния двигател, който генерира по-голямата част от приходите на Alphabet, като същевременно се бори с регулаторна реакция, която включва три правителствени антитръстови дела, насочени към различни части от бизнеса му в САЩ.
Холдингът също така се готви да върне служителите в офисите през септември. През първото тримесечие търсенето и други свързани бизнеси генерираха продажби в размер на 31,9 млрд. долара. Wall Street очакваше 29,9 милиарда долара.
Приходите от реклами в YouTube нараснаха с 49% до 6 млрд. долара. Анализаторите се бяха настроили за 5,7 милиарда долара. YouTube Shorts, неговият конкурент на TikTok, регистрира 6,5 милиарда ежедневни гледания към март спрямо 3,5 милиарда в края на 2020 година.
Облачното подразделение на компанията, водено от Томас Куриан, привлича корпорации и други големи клиенти в опит да настигне лидерите на пазара Amazon.com Inc. и Microsoft Corp. Приходите от Google Cloud скочиха до 4 млрд. долара, в съответствие с очакванията на Wall Street.
Мениджърите казват, че магазинът Google Play, приходите от реклами на YouTube и потребителският хардуер са основните двигатели на растежа в категорията „Google Other“. Другите облози на Alphabet, като автономни превозни средства и безпилотни летателни апарати, генерират приходи от 198 млн. долара. Това подразделение загуби 1,15 милиарда долара.
Продажбите на Microsoft
Microsoft Corp. отчете тримесечни продажби и печалба, които надхвърлиха прогнозите на анализаторите за деветото поредно тримесечие, насърчени от нарастващото търсене на облачни изчисления. Този път инвеститорите, обаче не бяха задоволени.
Продажбите за периода, приключил на 31 март, са нараснали до 41,7 милиарда долара, се казва в изявление от вторник на базирания във Вашингтон производител на софтуер. Средната оценка на анализаторите бе за 41,1 милиарда долара.
И все пак прогнозите варират до 41,9 милиарда долара, като някои анализатори и инвеститори казват, че неотдавнашните ръстове на цените на акциите са надули очакванията отвъд консенсусните цифри.
Пазарната капитализация на софтуерния гигант флиртува със символичната стойност и 2 трилиона долара през последните няколко дни, когато акциите поскънаха, подбудени от ентусиазма за нарастващия бизнес на компанията с облачни услуги и най-силното тримесечие за доставките на персонални компютри от повече от две десетилетия.
Това означава, че въпреки че продажбите са нараснали със стабилни 19%, а облачните приходи на Azure нараснаха със същия темп от миналото тримесечие, някои инвеститори в Microsoft са очаквали по-голямо увеличение.
"Очакваното пълзене настъпи", пише анализаторът на Piper Sandler Брент Бреселин в бележка до клиентите преди резултатите. „Настроението на инвеститорите остава универсално възходящо“.