Google сложи край на спора си с издатели и избегна допълнителни глоби, след като спечели регулаторно одобрение за поетите ангажименти, които проправят пътя към плащания за показване на фрагменти от новинарските статии на издателите в нейните платформи, пишат запознати.
Френският орган за защита на конкуренцията заяви, че Google значително е подобрила ангажиментите си, които първоначално предложи миналата година и които засягат опасенията му. Тези ангажименти вече са обвързващи и слагат край на случая.
Подразделението на Alphabet миналата година даде въпросните обещания, след като получи глоба в размер на 500 млн. евро за неизпълнение на по-ранна заповед за сключване на справедливи сделки с издателите. Освен това компанията се е съгласила да оттегли оспорването на наказанието си.
Беноа Кюре, който ръководи Autorite de la concurrence, коментира пред репортери в Париж, че това доказва, че антимонополните регулатори могат да наказват, но могат и да поощряват.
Google и ангажиментите им в Европа
„За първи път в Европа ангажиментите на Google предоставят динамична рамка за договаряне и споделяне на информация за прозрачно оценяване“ колко се дължи на издателите, допълва Кюре. Той също така подчетава, че ако преговорите не постигнат резултат, въпросът ще бъде решен в арбитражен съд за сметка на Google.
През последните месеци технологичният гигант сключи последователни сделки с информационната агенция AFP, с група френски вестници, включително Le Monde и Le Figaro, както и с отделна група, която представлява издателите на списания.
Те заведоха искове във Франция през 2019 г., след като на ниво ЕС влезе в сила нов закон за авторското право. Тогава компаниите казаха, че не им се плаща справедливо за използване на новинарско съдържание в платформата на Google.
За самото споразумение в цифри
В четвъртък Google написа в блога си, че вече има споразумения с повече от 150 медии за покриване на съдържание, което надхвърля линковете и кратките откъси. Google добавя, че извън Франция е сключила сделки с повече от 650 медии в целия ЕС.
Френското звено, занимаващо се с конкуренцията, следи отблизо компанията от Силициевата долина в продължение на години. В допълнение към случващото се сега миналата година Google обяви, че ще плати 220 млн. евро глоба, за да сложи край на разследване, свързано с властта ѝ над пазара на онлайн реклама.
През 2019 г. пък беше глобена със 150 млн. евро в рамките на случай, засягащ платформата Google Ads. През 2020 г. регулаторът присъди рекордната глоба от 1,1 млрд. евро на Apple заради антиконкурентни споразумения с двама дистрибутори.