20 януари 2016 г., Давос. Курортът за зимни спортове в швейцарските планини, както всяка година, е място на Световния икономически форум - конгрес, на който се срещат величия от политиката и бизнеса.

Тук се срещат най-важните хора от цял свят. Казаното там има тежест. На този ден за гост е обявен Джо Байдън (тогава все още вицепрезидент на САЩ). Когато излиза на подиума, Байдън има нужда само от четири минути, за да предложи конкретна тема:

„Ridesharing companies" - компании, които предоставят услуги за пътуване чрез приложения за смартфони. И тогава, и сега най-важният доставчик на такива  услуги е американската компания Uber, основана през 2009 г.

Промени ли се нещо за няколко години

Днес той се е срещнал с главния изпълнителен директор на такава компания, казва Байдън пред високопоставената аудитория в Давос, без да споменава име. Той му е казал, че тази година ще създаде два милиона нови работни места.

Работни места, които дават на заелите ги свобода да работят колкото си искат и да оформят живота си по свое желание. По това време компании като Uber вече бяха критикувани, че експлоатират шофьорите и не спазват законите.

А сега вицепрезидентът на САЩ, който днес заема поста президент, вкарва на толкова видно място и без филтриране щастливото рекламно послание на една индустрия, която е всичко друго, но не и безспорна за хората.

Международни изследвания показват: това, че се стигна дотук, е успех на лобистката машина на стойност десетки милиони долари, която Uber разгърна, за да стимулира също толкова бързото си и безмилостно разрастване от 2013 г. насам.

Uber и позициите на компанията

Умението, с което Uber се е опитвала да използва високопоставени политици за свои цели в различни случаи, се разкрива в данни, изтекли в британския вестник The Guardian. Те включват повече от 124 хил. документа, включително около 83 хил. имейла и множество други данни за комуникация от периода между 2013 и 2017 г., когато Uber стъпва в държави от половин Европа.

Какво ни казват тези файлове за Давос 2016? Преди Байдън да се качи на трибуната, той е имал среща с Травис Каланик, един от основателите, а след това и ръководител на Uber. Били се уговорили да се срещнат в апартамент в петзвезден хотел. Но Байдън закъснява.

Това може да се случи и на вицепрезидент на САЩ по време на международна конференция. Каланик обаче става нетърпелив. Той изпраща следното съобщение на един от служителите си по мобилния си телефон:

„Предадох му чрез моите хора, че всяка минута закъснение е една минута по-малко, която ще има с мен“.