През второто тримесечие продажбите на персонални компютри в световен мащаб спаднаха значително. Според изчисленията на фирмата за анализи Canalys през второто тримесечие продажбите в САЩ са намалели с 23% в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Това е четвъртото поредно тримесечие, през което продажбите намаляват.
Според анализатора на Canalys Брайън Линч това не е съвсем неочаквано предвид „безпрецедентния успех" на евтините лаптопи Chromebook. Хромбуците - устройства с по-ниска мощност, работещи със системата Chrome OS - вече доминират на пазара за училищата и колежите в САЩ.
Числата при HP – лидерът на пазара
Лидерът HP отчете резултати за второто тримесечие на календарната година, които бяха под собствените му очаквания и тези на анализаторите. „Очаквахме забавяне на търсенето", заяви главният изпълнителен директор Енрике Лорес. „Но не до такава степен“.
Анализаторите очакваха продажби за 11,06 млрд. долара в подразделението за персонални компютри, но те достигнаха само 10,1 млрд. долара, което е по-малко от 11,4 млрд. долара година по-рано. Продажбите на преносими компютри спаднаха с 32%.
Подобна е картината и при производителя на компютри Dell и доставчика Intel. И двамата очакват и по-слаба втора половина на 2022 г. Според съобщения в медиите Google иска да спре да произвежда собствени устройства Chromebook и да остави пазара на производители от трети страни като Dell или HP.
„Допълнителният бум за производителите на персонални компютри приключи. Клиентите им отлагат инвестициите", казва пред Handelsblatt анализаторът Холгер Мюлер от Constellation Research, коментирайки настоящата пазарна ситуация. „Времето на евтините пари също отмина. Никой не знае дали ще има бърза и кратка рецесия в икономиката или дълга стагфлация“.
Връзката на данните с COVID-19
По данни на Canalys китайският пазар на персонални компютри е спаднал с 16% през второто тримесечие. Това се дължи на слабото търсене и на временното спиране на производството и затварянето на заводи на ключови производители след избухването на пандемията от Covid.
Китай провежда най-строгата политика по отношение на болестта сред всички развити страни. Ема Сю, анализатор на Canalys в Китай, отбелязва:
„Това беше най-големият спад на пазара от девет години насам“.
В Европа проблемите с доставките през май и високата инфлация се усложниха от последиците от войната в Украйна, които натежаха върху икономиката. Тук продажбите на персонални компютри спаднаха с 18%, като отново лаптопите са най-губещите (с 26%).
Според анализатора на Canalys Кирен Джесоп най-голямата несигурност през годината е високата инфлация:
„Въпреки че проблемите с предлагането се очаква да продължат да намаляват, въздействието на инфлацията ще се усеща все повече".
Според него това ще има особено въздействие върху потребителския пазар.