Във филма „Интерстелар“ на Кристофър Нолан имаме възможността да изследваме космоса заедно с персонажите, потапяйки се в тяхното приключение. На екрана невероятните гледки изглеждат напълно истински, въпреки, че не е било необходимо Нолан да пътува до друга планета, за да снима филма така, сякаш действието се развива там.

Откакто е създадена компютърната анимация или CGI (Computer Generated Images), няма нещо, което да не може да се появи на екрана.

Какъв обаче е бил пътят докато се стигне дотук?

Как е изглеждала зората на компютърната анимация

Първите компютърни графики са били доста опростени и по никакъв начин не са могли да създадат реалистично изглеждащи обекти или движещи се персонажи.

Най-ранните пионери на компютърната анимация още през 40те започват да разработват различни техники за работа с дигитални изображения, които поставят основите за развитието на CGI технологията.

Тогава все още никой не е можел да си представи, че ще могат да бъдат създавани филми изцяло с компютър. По-надолу ще разгледаме основни моменти от развитието на CGI докато не се е стигнало до първия филм, изцяло създаден с компютърна анимация.

Бързо развитие през 60те

60те са изпълнени със събития, които променят света завинаги, в това число и по отношение на развитието на компютърната анимация. Тогава за пръв път са създадени реалистично изглеждащ обекти и говорещ персонаж и форми, които преливат една в друга, в това число и човешко лице.

През 60те е създадена и първата авиосимулация и са поставени основите на технологията Motion capture, при която автентичното движение на актьори се записва по начин, който позволява след това да бъде предадено на компютърно създаден персонаж.

Все още обаче се използват само компютърни елементи в късометражни филми и видеа, докато не се стига до първия пълнометражен филм с употреба на компютърна анимация.

Западен свят: Първият пълнометражен филм с употреба на CGI

Джон Уитни, един от първите пионери на компютърната анимация, работи с Гари Демос, който също има огромен принос в сферата, за да създадат CGI за филма „Западен свят“ на Майкъл Крайтън, излязъл през 1973.

Кадрите, създадени с употребата на CGI представят реалността, такава, каквато я вижда един от злите роботи във филма.

Първия филм с изцяло компютърно създаден персонаж

Във филма „Младият Шерлок Холмс и пирамидата на страха“ на Бари Левинсън, излязъл през 1985, присъства първият изцяло компютърно създаден персонаж – жив стъклен рицар, който се появява от прозорец.

Не е изненадващо, че неговият създател, Джон Ласетър, е и режисьорът на първия пълнометражен филм, изцяло създаден с компютърна анимация, за който ще разкажем по-надолу.

Първият филм изцяло създаден със CGI

Вероятно ще се учудите, но първият пълнометражен филм, създаден изцяло с компютърна анимация, е „Играта на играчките“, излязъл през 1995.

Той е и именно първият филм на Pixar Animation, който е единствено началото на поредица революционни филми, всеки от които внася иновации в света на съвременното кино.