От десетилетия един от най-трудните проблеми за разработчиците на роботи е нещо на пръв поглед елементарно: как да възпроизведат способността на човешката ръка да взима предмети.

Amazon.com току-що се доближи много повече до постигането на тази цел със скок в своята автоматизация, която обещава да повлияе значително на огромната ѝ работна сила и бъдещите амбиции за растеж на гиганта, пише Wall Street Journal.

През ноември технологичната компания представи редица нови роботи, един от които може да замени хората, занимаващи се с най-често срещаната работа в Amazon – взимането на предмети и поставянето им на друго място.

В основата на този нов вид автоматизация е роботизирана ръка, чието име е Sparrow. Тя съчетава развит изкуствен интелект, разнообразие от захващащи устройства и скоростта и прецизността, които сега са стандартни в индустрията за такъв тип автоматизирани ръце.

Amazon и проблемите му в медийния поток

Новината лесно можеше да бъде пропусната, тъй като беше обявена на фона на други новини, които отчасти илюстрираха някои от предизвикателствата, с които Amazon се опитва да се справи чрез автоматизацията.

По-точно компанията започна да съкращава служители в средата на ноември – част от усилията ѝ за свиване на разходите, за да се справи с последиците от бързото си разрастване по време на пандемията.

Работната сила на компанията се увеличи повече от два пъти през този период, като надхвърли 1,6 млн. души в началото на тази година. По-голямата част от тези служители са наети в огромните логистични операции на Amazon, които се грижат за доставянето на пакети до клиентите след онлайн поръчки.

Проблемите на конгломерата с управлението на хора

Amazon не успяваше да управлява добре тази голяма група от хора, някои от които станаха много неспокойни заради изискванията за работа, която включва повтарящи се действия. През октомври компанията успя да отблъсне опит за обединяване на работници в синдикат в едно от звената си в Ню Йорк, но групата от служители обеща да продължи с усилията си.

Едно от дългосрочните решения на Amazon за тези проблеми са роботите. Те биха направили позициите, които много от тези работници заемат, отживелица, въпреки че това не е начинът, по който компанията говори за своите усилия в областта на автоматизацията. Вместо това Amazon описва своята автоматизация от гледна точка на ползите за своите служители.

Наскоро представените от компанията роботи могат да помогнат на компанията да намали както нивата на нараняванията, така и оборота в складовете ѝ, казва Тай Брейди, главен технолог в Amazon Global Robotics.

„Роботите са добри в повтарящи се задачи и вдигане на тежко – искам да автоматизирам ежедневните повтарящи се задачи.“

Sparrow е уникален по своите възможности и мащаба на амбициите, които влага в него Amazon. На пръв поглед роботът има потенциала някой ден да спести на компанията милиарди долари от заплати.

Или, както обичат да казват лидерите на Amazon, това ще позволи на компанията да продължи да расте, въпреки скорошните предизвикателства в областта на труда.