Близо 3 седмици, след като сайтът „Ars Technica” съобщи за онлайн услуга, която продава линкове и данни за връщане на данъци, здравна информация, касаеща рецепти с предписани лекарства, и купища друга чувствителна информация получена от милиони уеб браузъри, информацията продължава да е налична за съществуващите клиенти на услугата.
Всичко това е възможно, благодарение на същественото участие на един от продуктите на компанията Alphabet, а именно Google Analytics.
На 11.07. 2019 година, основателят на Nacho Analytics, Майк Робъртс съобщи на потребителите, че сайтът е претърпял критична загуба на достъп до информация, която е фундаментална за функциониране на този маркетинг и SEO инструмент.
Потребителите му, които се явяват трета страна на услугата, няма да могат да се възползват от нея за в бъдеще, като тези които вече са заплатили предварително ще бъдат компенсирани в подходящ размер от оставащите такси.
Според IdeaMAX, агенция, специализирана в областта на SEO услугите и дигиталния маркетинг, Nacho Analytics е платформа, която дава невероятна възможност за проучване на конкурентите, включително техните най-силни и най-слаби страни.
Това резонно би помогнало в значителна степен на конкурентите на дадена компания в Интернет да използват вътрешна информация, събрана чрез обработка на Big Data данни, за да клонират или директно да надградят нейната дигитална маркетинг стратегия.
Сайтът няма да приема нови потребители или да предоставя нова и актуална информация, съобщава Робъртс, но допълва, че настоящите им клиенти, които запазят профилите си, ще могат да ползват данните и информацията, за която вече са платили.
Както се вижда от приложените изображения, съществуващата информация е импортирана директно в профилите на потребителите в Google Analytics. Точно тази информация може да съдържа чувствителните данни, довели до затварянето на Nacho Analytics.
Първата снимка показва имена на пациенти, получили лабораторните си резултати от Dr. Chrono, облачно базирана платформа, свързваща хората с различни медицински услуги.
Другата снимка излага на показ различни частни проекти на Tesla, които са взети от мрежата на компанията, трансферирани към Nacho Analytics, след което импортирани в Google Analytics.
Към този момент по категоричен начин е ясно едно нещо. Така събраните данни са достъпни само за хора, които така или иначе вече са имали достъп до тях. Към момента няма възможност нови хора да се възползват от услугата.
На този етап, помощта оказана от страна на Nacho Analytics и Google Analytics, прави значително по-лесно за потребителите да оценят размера и значението на цялата информация, която представлява гигабайти с различни данни от браузърите, събрани от милиони хора.
На въпрос дали по този начин не се нарушават и самите общите условия на Google, представител на компанията заяви: „Събирането и запазването на информация, която разкрива данни за самоличността – като мейл адреси или номера на мобилни телефони, е забранено и в разрез с правилата. Ще бъдат предприети мерки за всеки акаунт, за който е установено умишлено изнасяне на такава информация“.
Представителят на компанията също така поясни, че от страна на Google са спрени множество профили на Nacho Analytics, именно заради нарушаване на общите условия и в частност несъбирането на лични данни. Служители на Google продължават да разследват всичко свързано с Nacho Analytics.
„Ars Technica” са потърсили Nacho Analytics за коментар, но от тяхна страна все още не е върнат такъв.
Случаят е разкрит от Сам Джадали, изследовател, който се натъкнал и документирал систематичните проблеми с личните данни. Разширението, което правело възможно това се казва DataSpii и е било инсталирано на над 4 милиона компютъра.
Данните са били събирани, посредством разширения към уеб браузърите. Данните били качвани на сървърите на Nacho, почти в реално време. Някои от таговете на файловете били кръщавани с гръмки имена като „Виж Аналитикс данните на всеки“ и т.н.
От страна на Google разширението DataSpii вече е премахнато и не е налично за бъдеща инсталация. Това се случва само ден, след като Джадали съобщава за случая публично. Разширението е премахнато дистанционно на милиони компютри, съобщават от Google.
В този ред на мисли, другите действат дори още по-експедитивно. Още през февруари Mozilla премахна разширението DataSpii от браузъра си.
На този етап се оказва, че всеки, който се е сдобил е чувствителна информация от всякакво естество в миналото, може да я задържи и в това няма никакъв проблем, стига да продължава да плаща на Nacho Analytics и разбира се докато Google Analytics продължава да има толкова важна роля в разпространението на тази информация.