Почти една трета част от рекламодателите на Facebook обмислят да участват в едномесечен бойкот срещу социалната мрежа или вече са го направили. Докато Facebook се опитва да ги убеди, че прави достатъчно в борбата с речта на омразата в своята платформа.

Шумът се вдигна след като бе проведено на Световната федерация на рекламодателите, чиито членове имат разходи за близо 100 милиарда долара към социалните медии. Проучването показа още, че една трета от 58 топ световни рекламодатели ще спрат рекламата си, а други 40% също обмислят да го направят.

Тази седмица компаниите Ford и Adidas обявиха намерението си да спрат цялата реклама в платформата, присъединявайки се към корпорациите Honda, Verizon, Diageo и Unilever.

Каква е причината

Starbucks стана част от групата компании, които спират да се рекламират в социалните мрежи. От компанията твърдят категорично, че действията ѝ не са част от кампанията #StopHateforProfit.

Възгледите на движението, обаче, се припокриват с тези на кафе-гранда. Starbucks заяви категорично, че социалните реклами на компанията ще бъдат спрени, докато се водят разговори с организации за граждански права.

Разговори ще бъдат провеждани и с медийните партньори на кафения гранд по повод това как да бъде спряна речта на омразата в онлайн платформата Facebook.

Компанията е поредният голям рекламодател, който взема подобно решение на фона на бойкот, започнал с Facebook, който вече обхвана и удря други платформи за социални медии. В петък Coca-Cola заяви, че ще спре рекламата на всички платформи за социални медии в световен мащаб, докато Unilever спира рекламата във Facebook, Instagram и Twitter в САЩ чак до 31 декември.

До този момент в кампанията вече са се включили над 100 компании, сред които европейският гигант за потребителски стоки зад сладоледа на Ben & Jerry и сапуна Dove, производителят на дънки Levi's, филмова компания Magnolia Pictures, Patagonia, REI и др.

А какво казва Facebook

В отговор на действията на компаниите, които спират рекламите си, изпълнителният директор на Facebook Каролин Евърсън заяви по-рано тази седмица, че платформата за социални мрежи се ангажира да пречиства омразното съдържание от своите услуги.

"Разговорите ни с маркетолозите и организациите за граждански права са за това как заедно можем да бъдем сила за добро", казва Еверсън, вицепрезидент на глобалната бизнес група на Facebook.

Пазарната стойност на Facebook спадна в петък с повече от 8% или около 50 милиарда долара, тъй като повече компании заявиха, че ще поставят на пауза реклами. Запасите в Twitter също паднаха с повече от 7% в петък.

"Мисията на компанията е да обслужва обществения разговор и да гарантира, че Twitter е място, където хората могат да осъществяват човешки връзки, да търсят и получават достоверна и достоверна информация и да се изразяват свободно и безопасно.

Twitter уважава решенията на нашите партньори и през това време ще продължи да работи и да общува в тясно сътрудничество с тях", коментира в петък Сара Персонет, вицепрезидент по глобалните клиентски решения в Twitter.

Каква всъщност е есенцията на движението

Бойкотът "Спрете омразата за печалба" бива насърчавана от коалиция, съставена от американски нестопански организации и призовава всякакви по вид компании да преустановят разходите си за платформата през месец юли.

Въпреки, че някои от най-големите рекламодатели в света бойкотират социалната мрежа, това едва ли ще се отрази сериозно върху общите приходи на Facebook. Компанията генерира по-голямата част от приходите си от т. нар. дълга опашка - средства от по-малки рекламодатели.