Преди десетилетие Facebook каза на публичните пазари, че инвестира в приложения, защото мобилното потребление е ключът към растежа на компанията, въпреки че тогава не генерираше значителни приходи от това.

Това пишеше в проспекта на компанията за IPO-то ѝ на Nasdaq, което се случи преди 10 години и доведе до най-голямото първично публично предлагане на американска технологична компания в историята, припомня CNBC. Пазарната капитализация от над 100 млрд. долара веднага направи Facebook една от най-високо оценените технологични компании на планетата.

Но в рамките на три месеца акциите загубиха близо половината от стойността си, след като пазарът взе под внимание предупреждението на Facebook. Тъй като потребителите се насочиха към смартфоните преди рекламите да се докажат като бизнес модел, подходящ за малките екрани, инвеститорите се опасяваха, че дните на хиперрастеж на компанията вече са отминали.

Какво показа времето за това решение

Сега Facebook е над 25 пъти по-голяма по приходи, отколкото беше през 2012 г. А до 2018 г. над 90% от рекламните приходи ѝ идваха от мобилния сегмент.

Пазарната капитализация на компанията достигна пика си през 2021 г., когато Facebook беше над 1 трлн. долара, до голяма степен благодарение на успеха на основното си приложение, както и на Instagram и WhatsApp, които придоби.

Сега компанията има ново име – Meta. А от шестте висши мениджъри от дните на първичното ѝ публично предлагане в организацията са останали само двама: съоснователят и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг и главният оперативен директор Шерил Сандбърг.

Въпреки това днес дилемата пред инвеститорите изглежда сходна. Технологичният пейзаж се променя, а Зукърбърг прави нов залог накъде ще поеме светът.

Години по-късно новият хит е Meta

През октомври Facebook заяви, че през следващата година ще похарчи около 10 млрд. долара за разработката на технологии за изграждането на метавселена – виртуален свят, в който потребителите могат да се срещат, да работят и играят, като влизат в него, използвайки специални очила.

Както през 2012 г., няма голям и доказан бизнес модел, нито някаква сигурност, че смятаното от Зукърбърг ще се развие така, както той прогнозира.

„Притесненията ми относно метавселената са, че тези инвестиции наподобяват пробиването на петролни кладенци – можеш да се окажеш с празни ръце или може да станеш богат.“, коментира Брайън Яктман, главен инвестиционен директор на YCG Investments, която съблюдава активи за над 1 млрд. долара.

„Чудя се колко голяма може да бъде и кои ще са победителите.“, пита той.