Европейските законодатели одобриха два нови широкообхватни закона за дигиталното регулиране, като по този начин създадоха предпоставки за сблъсъци между регулаторните органи и някои от най-големите технологични компании в света за начина на прилагане на правилата.

Във вторник Европейският парламент гласува одобрението на двата закона - единият е насочен към антиконкурентното поведение, а другият - към съдържанието, считано за незаконно в Европа - след като през пролетта постигна споразумение по тях с държавите членки на Европейския съюз.

Законите, които са подкрепени със заплахата от глоби за неспазване, достигащи в някои крайни случаи до 20% от годишните приходи на дадена компания в световен мащаб, са най-мащабните усилия на Запада за ограничаване на технологичните компании от поне едно поколение насам.

Върху какво лежат законите

Те се основават на усилията на ЕС да разшири ролята си на глобален регулатор в областта на технологиите и предлагат това, което според поддръжниците е пътна карта, а според противниците - предупредителен пример за цифровото законодателство в САЩ и другаде.

„ЕС е първата юрисдикция в света, която установява всеобхватен стандарт за регулиране на цифровото пространство", заяви Тиери Бретон, комисар по вътрешния пазар на ЕС, цитиран от The Wall Street Journal.

Според юристи и експерти в областта на цифровата политика новите правила биха могли да станат световен еталон за технологично регулиране. Законодатели от двете основни партии в САЩ внесоха законопроекти, които включват елементи от Закона за цифровите пазари на ЕС, насочени към ограничаване на предполагаемото антиконкурентно поведение на големите технологични компании.

Един от тях ще забрани на доминиращите технологични компании да използват платформите си за популяризиране на собствените си стоки и услуги за сметка на тези на други компании. Друг би могъл да наложи разделянето на част от рекламния бизнес на Google.

Насоченост срещу гигантите ли са новите наредби

Законът за цифровите пазари ще наложи нови задължения за начина, по който работят малък брой цифрови гиганти, като правилата ще се отнасят до онлайн съобщенията, цифровата реклама и екосистемата на приложенията.

Законът за цифровите услуги ще изисква от големите платформи за социални медии да предприемат стъпки за справяне с незаконно съдържание и други материали, които регулаторните органи считат за вредни, и ще даде на потребителите възможност да регистрират своите оплаквания относно модерирането на съдържанието.

Очаква се Законът за цифровите пазари да влезе в сила през следващите месеци, но вероятно ще мине време до 2024 г., преди големите технологични компании да трябва да се съобразят с правилата.