Австралия ще се превърне в първата страна в световен мащаб, която ще принуди американските технологични гиганти "Фейсбук" и "Гугъл" да заплащат на местните медии за това, че привличат потребители като рапространяват тяхно съдържание. Тази акция срещу използването на усилията на журналистическата прослойка и за защита на труда на изданията ще се наблюдава с интерес от цял свят.
Мярката трябва да стане официално приет закон по-късно тази година (2020 г.) и предвижда плащане на такса. Това обяснява пред медиите и общността министърът на финансите Джош Фрайденбърг.
"Става дума за честно отношение към австралийския медиен бизнес, за гарантиране, че имаме повече конкуренция, увеличена защита на потребителите и устойчива медийна среда. На карта е заложено бъдещето на австралийския медиен сектор, нищо по-малко от това." обясни министърът пред репортери в Мелбърн.
Реакцията на социалните и технологични гиганти
Технологичните гиганти отхвърлят навсякъде по света призивите да бъдат поставени под по-строга регулация. Преди часове техните ръководители бяха обвинявани в Конгреса във Вашингтон в злоупотреба с доминиращо положение на пазара.
Австралия е провела обстоен анализ на медийния пазар и на силата на американските платформи за масово осведомяване. След това на "Фейсбук" и "Гугъл" е било казано доброволно да преговарят с австралийските медии за това как да се използва тяхно съдържание.
Преговорите не са постигнали нищо и правителството обяви в официално изявление, че ако няма конструктивно споразумение чрез арбитраж в следващите 45 дни, то ще въведе задължителни правила, които ще ударят по всички.
От "Гугъл" заявиха в изявление, че регулаците пренебрегват "милиарди кликове", които компанията осигурява на австралийските медии всяка година.
"Това е изпращане на тревожно послание към бизнеса и инвеститорите, че австралийското правителство ще се намеси, вместо да остави пазарът сам да се оправи със ситуацията", казва Мел Силва, управляващ директор на компанията за Австралия и Нова Зеландия.
Той допълни още: "Така не се решава нищо от фундаменталните предизвикателства за създаване на бизнес модел, подходящ за цифровата епоха."
Ходовете на медиите
Медиите, включително "Нюз корпорейшън", която е собственост на Рупърт Мърдок, лобираха усилено пред правителството да принуди американските компании да седнат отговорно на масата с цел преговори.
Това, обаче, съвпадна точно с продължително намаляване на рекламните им приходи.
"Докато другите страни говорят за това колко нечестно и нанасящо щети е поведението им, австралийското правителство първо в света предприе действия.“ Това коментира председателят на управителния съвет на News Corp Australia Майкъл Милър.
Проучване от миналата календарна година показва, че фрапантните 3 хиляди места на журналисти са били безвъзвратно изгубени в страната през последните 10 години, докато рекламните приходи на медиите се преливаха към "Гугъл" и "Фейсбук", които, обаче, не плащаха нищо за ползването на новинарско съдържание.
Ситуацията по други страни
„За всеки 100 австралийски долара, похарчени за онлайн реклама (без специално платената за конкретен сайт) почти 33 долара отиват в двата американски гиганта.“ - допълва угрижено Фрайденбърг.
Други страни също са се опитвали, но са се проваляли в опитите да извият ръцете на технологичните компании. Издатели в държави като Германия, Франция и Испания са настоявали да се приеме национално законодателство за защита на авторските права.
По този начин е трябвало да бъде принудена компанията "Гугъл" да плаща лицензионни такси, когато публикува откъси от статиите, писани от журналисти в страната.
През миналата година компанията спря да публикува такива откъси от европейски издатели в търсачката си на френски език. Големият германски издател "Аксел Шпрингер" отстъпи и позволи на американците да правят това, след като трафикът към сайтовете му рязко намаля.